Ulkosuomalaisparlamentti

Suomi-Seuran ulkosuomalaisparlamentti (USP) on ulkosuomalaisyhteisöjen foorumi, joka kokoontuu säännöllisesti istuntoihin.

Ulkosuomalaisparlamentin istuntoihin osallistuvat ulkosuomalaisyhteisöt laativat päätöslauselmia Suomen ulkosuomalaispolitiikkaan ja ulkosuomalaisia koskevaan lainvalmisteluun sekä tuovat esiin tietoa ja kokemusasiantuntijuutta ulkomailla asuvien suomalaisten tarpeista ja toiveista. Tavoitteena on vaikuttaa poliittisiin päätöksiin ulkosuomalaisyhteisöjen yhteisellä äänellä.

Ulkosuomalaisparlamentin seuraava istunto pidetään vuonna 2025.

Suomi-Seura ry vastaa ulkosuomalaisparlamentin toiminnasta, sen käytännön järjestelyistä ja kuluista.

Ulkosuomalaisparlamentin 10. istunto

Ulkosuomalaisparlamentin 10. istunto järjestettiin 12.-13.6.2021. Istunto kokoontui ensimmäistä kertaa etänä.

Istuntoon ilmoittautui 153 ulkosuomalaisyhteisöä. Istunnossa tehtiin 70 päätöslauselmaa.

ISTUNNON MATERIAALIA:

Ulkosuomalaisparlamentin päätöslauselmat 2021 (PDF)

Ulkosuomalaisparlamentin puhemiehistö 2021-2025

Toimintaraportti 2017-2021 (PDF)

Ulkosuomalaisparlamentin 10. istunnon päätöslauselmat luovutettiin Suomen sisäministerille 12.9.2021 ja edelleen sisäministeriön asettaman ulkosuomalaisstrategiatyöryhmän käyttöön. Moni päätöslauselma on huomioitu viime vuoden lopussa valmistuneessa Suomen ulkosuomalaisstrategiassa 2022 – 2026.

Kehitämme parhaillaan päätöslauselmien seurantaa ja raportointia.

Ulkosuomalaisstrategia vuosille 2022–2026

Ulkosuomalaisstrategiassa vuosille 2022–2026 (sisäministeriö) on asetettu tavoitteita ja toimia, joilla halutaan vastata ulkosuomalaisten palvelutarpeisiin ja hyödyntää entistä paremmin ulkosuomalaisten omaa osaamista.

Ulkosuomalaisstrategia vuosille 2022–2026 (pdf)

Sisäministeriö järjestää vuosittain kaikille kiinnostuneille strategian seurantawebinaarin yhteistyössä Suomi-Seura ry:n kanssa. Ensimmäinen webinaari pidetään vuoden 2022 lopussa.

Lisätietoja ulkosuomalaisparlamentista

Kartoitimme alkuvuodesta 2022 sähköisellä kyselyllä kokemuksianne ulkosuomalaisparlamentista. Saimme kyselyyn lähes sata vastausta: Yhteenveto-USP-yhteisoille-tehdysta-kyselysta-2022-1 (PDF)

Ulkosuomalaisia koskevia ajankohtaisia asioita kannattaa seurata Suomen Silta -lehdessä

Tilaamalla Suomi-Seura ry:n uutiskirjeet pysyt ajantasalla siitä, mitä Suomi-Seura ry:ssä ja ulkosuomalaisparlamenttissa tapahtuu ja saat tietoa ulkosuomalaisia koskevista ajankohtaisista asioista. Voit lopettaa uutiskirjeiden tilauksen koska tahansa.

Vastaamme mielelämme kysymyksiinne ulkosuomalaisparlamenttia koskevissa asioissa. Yhteydenotot mieluiten sähköpostitse info@usp.fi

Katso myös Suomi-Seuran henkilökunnan yhteystiedot.