Neuvontapalvelu

Asutko ulkomailla, oletko muuttamassa ulkomaille vai oletko kenties palaamassa Suomeen? Pohdituttavatko sinua kansalaisuuskysymykset, muuttoon liittyvät viranomaisasiat, sosiaaliturva tai miten onnistuu äänestäminen Suomen vaaleissa ulkomailta käsin? Vai haluatko vain löytää suomalaisyhteisön alueellasi? Suomi-Seuran neuvontapalvelu on suunniteltu sinua varten!

Neuvontatiimimme palvelee käytännön asioissa niin nuoria, työikäisiä kuin senioreita

Suomi-Seuran neuvontapalveluun voit olla yhteydessä puhelimitse ja sähköpostitse. Pyrimme vastaamaan sähköpostikyselyihin mahdollisimman pian.
Puhelinaika: tiistaisin klo 13-15 (Suomen aikaa).

Lotta Nieminen
lotta.nieminen@suomi-seura.fi

Jenny Orphanou
jenny.orphanou@suomi-seura.fi

Oikeudellisissa asioissa jäseniämme neuvoo yhteistyöjuristimme.
Kysy lisää neuvontapalvelusta.

Vapaaehtoiset vertaisasiantuntijat

Neuvontaa saa myös vapaaehtoisilta vertaisasiantuntijoilta. Kullakin vapaaehtoisella on vähän erilaista – osin asuinalueeseen liittyvää – kokemusasiantuntijuutta, jota he mielellään jakavat.

Yhtenä esimerkkinä Henrin ’mies miehelle’ -paluumuuttoneuvonta: Vuonna 2022 Suomeen paluumuuttanut Henri Syvänen vastaa mielellään vapaa-ajallaan paluumuuttajien kysymyksiin. Henri neuvoo usein erityisesti miehiä askarruttavissa Suomeen muuton jälkeisissä asioissa. ’Kysymykset voivat koskea esimerkiksi autoa, asuntoa/taloa, energiaa jne. Jos en tiedä heti vastausta niin selvitän asian.’

Voit olla vapaaehtoisiin vertaisasiantuntijoihin yhteydessä sähköpostitse ja/tai puhelimitse, yhteystiedot saat Suomi-Seuran neuvontatiimiltä (yhteystiedot yllä).

Tar­kis­ta löy­tyy­kö ky­sy­myk­see­si vas­taus verk­ko­si­vuil­tam­me

Muutto ulkomaille

Muutto ulkomaille -osiosta löydät tietoa asioista, jotka on hyvä huomioida, kun suunnittelet ulkomaille muuttoa tilapäisesti tai toistaiseksi.

Ulkomailla asuminen

Suomalaiset maailmalla -osiosta löydät hyödyllistä tietoa ulkomailla asumiseen liittyen. Tämä osio on sinulle, joka olet muuttanut hiljattain Suomesta ulkomaille opiskelemaan, töihin tai eläkepäiviksi, tai olet toisen polven ulkosuomalainen, joka on Suomen ulkopuolella syntynyt. Tähän osioon kannattaa tutustua jo ulkomaille muuttoa suunniteltaessakin.

Muutto Suomeen

Suunnitteletko (paluu)muuttoa Suomeen? Olemme koonneet kattavat ohjeet Suomeen muuttoon valmistautumiseen Muutto Suomeen -osioomme.

Perheille

Ulkomailla oleskelevat suomalaisperheet ovat yksi Suomi-Seuran neuvontapalvelun keskeisistä kohderyhmistä. Suomi-Seuran ja Kansanvalistusseuran (KVS) yhteisenä hankkeena toteutetun ja Suomi-Seuran ylläpitämän Perhe maailmalla -verkkosivuston kautta haluamme tarjota ulkosuomalaisperheille tukea mm. blogien muodossa.

Tervetuloa tutustumaan sivuihimme!
Pyrimme kehittämään sivuja jatkuvasti ja otamme mielellämme vastaan kehitysideoita.

Tilaisuudet

Järjestämme webinaaritilaisuuksia ajankohtaisista aiheista ja toiveittenne mukaan.
Tulevat tapahtumat löytyvät etusivultamme.

Webinaaritallenteita löydät YouTube-kanavaltamme.

Seuraathan meitä jo somekanavissamme! Uutiskirjeemme voit tilata täältä.

Käsittelemme neuvonnassa asioivien henkilötietoja
Neuvontapalvelun tietosuojaselosteen mukaisesti.