Yhdysvallat ja Latinalainen Amerikka: AJANKOHTAISTA

Ulkosuomalaisparlamentin 10. istunto 11.-12.6.2021 kokoontuu virtuaalisesti – tervetuloa etäistuntoon!

Koronavirustilanteen vuoksi ulkosuomalaisparlamentin 10. istunto Helsingissä Finlandia-talossa siirrettiin kesäkuusta 2020 eteenpäin vuodella. Suomi-Seura järjestää USP:n 10. istunnon 11.-12. kesäkuuta 2021 etänä. Poikkeuksellinen etäistunto tulee yhtäläisemmin kaikkien 543 ulkosuomalaisen yhteisön luokse 37 maassa, huomioiden matkustusrajoitukset ja terveysturvallisesti.

Istuntoon jätettävien aloitteiden määräpäivä oli 10.3.2021. Maailmalta saapui ennätykselliset 90 aloitetta! Yhdysvaltojen ja Lat. Amerikan alueelta jätettiin niistä kahdeksan (numerot 23, 32, 33, 38, 71, 81, 83, 87). Yhteisöjen ilmoittautuminen istuntoon päättyi 10.3.2021. Henkilöiden (edustaja, tarkkailija) ilmoittautuminen päättyi 29.4. Yhteisö saa istuntoon jäsenmääränsä mukaan 1-3 äänivaltaista edustajaa. Tarkkailijoiden lukua ei ole rajoitettu.

Jäikö yhteisönne ilmoittamatta istuntoon? Miksi meiltä tulisi useita, kokemattomia ja nuoriakin tarkkailijoita istuntoon? Henkilön lomakkeen lähetyksestäni ei tullut vahvistusta sähköpostilla? Näihin ja muihin kysymyksiin löytyvät vastaukset osiosta USP:n 10. istunto.

Istuntoviikon alussa 8.6.: USA:n ja Latinalaisen Amerikan oma istunnon valmisteleva aluekokous

Istuntoa ennen pitävät maailman kahdeksan aluetta istuntoviikolla omat istunnot valmistelevat aluekokoukset. Siihen osallistuvat istuntoon ilmoittautuneiden yhteisöjen edustajat ja tarkkailijat. Kokous valitsee alueen edustajan (USP:n puhemiehistön jäsen eli varapuhemies) ja tämän henkilökohtaisen varahenkilön. He aloittavat kautensa 10. istunnon toisen päivän lopusta 12.6.2021. Kauden pituus määräytyy seuraavan parlamentin istunnon mukaan, joka on 2-3 vuoden sisällä. Kokouksessa myös tutustutaan, ja saadaan opastusta niin istuntoon kuin Suomi-kyläänkin jossa istunto sijaitsee (istunto-kokemusta ja erityisiä tietokonetaitoja ei tarvita).

• Yhdysvaltojen ja Lat. Amerikan alueen kokous pidetään Zoom-ympäristössä tiistaina 8.6.2021 kello 10am PDT, 11am MDT, 1pm EDT (20:00 Helsinki). Alueenne edustaja Hanna Wagner tiedottaa hyvissä ajoin kutsukirjeellä tämän ajankohdan, asialistan ja osallistutaan ehdokasasetteluun. Tiedustelut: Hanna Wagner dhkpwagner@yahoo.com, puh. +1 202 244-0497.

Ulkosuomalaisparlamentin 10. istunto kokoontuu Suomi-kylässä

Istuntoviikolla USP:n sihteeristö Suomi-Seura ry kutsuu Suomi-kylään 7.-13.6.2021 kaikki ulkosuomalaiset ja heistä kiinnostuneet. Suomi-kylä (Finlandsbyn, Finland Village) on virtuaalinen alusta, joka tarjoaa tunnemuistoja, kohtaamisia ja jossa viidytään sekä viisastutaan. Suomi-kylä on auki 7/24, ilmainen ja sinne rekisteröidytään. Kylään tuloon tarvitaan internet-yhteys. Ulkosuomalaisuuden viikko huipentuu USP-yhteisöjen omaan ulkosuomalaisparlamentin 10. istuntoon 11.-12.6.