Tule mukaan ulkosuomalaisparlamentin toimintaan

Ulkosuomalaisparlamentin toiminta huipentuu kahden-kolmen vuoden välein järjestettävään täysistuntoon. Ulkosuomalaisparlamentin toimintaan osallistuvat ulkosuomalaisyhteisöt voivat jättää täysistuntoon aloitteita ja lähettää istuntoon edustajia ja tarkkailijoita.

Istuntojen välillä ulkosuomalaisparlamentin kahdeksalla alueella järjestetään toimintaa, joka on kaikille avointa. Aluetoiminnasta vastaavat alueen edustajat (varapuhemiehet). Jos olet kiinnostunut ulkosuomalaisparlamentin aluetoiminnasta, ota yhteyttä alueesi edustajaan sähköpostitse.

Miten mukaan istuntoon?

Ulkosuomalaisparlamentin toimintaan voivat osallistua maailmalla toimivat suomalaiset yhteisöt, jotka ovat hyväksyneet eli ratifioineet ulkosuomalaisparlamentin säännöt ja työjärjestyksen virallisessa kokouksessaan ja ilmoittaneet päätöksestään Suomi-Seuraan.

Jo yhteisönne ei vielä ole mukana toiminnassa:

1. tutustukaa: ulkosuomalaisparlamentin sääntöihin ja
  2. hyväksykää säännöt täyttämällä lomakke: VAHVISTUS_RATIFICERING_RATIFICATION (doc)
  3. Lähettäkää lomake Suomi-Seuraan
    • sähköpostitse: info@usp.fi
    • tai postitse: Ulkosuomalaisparlamentti / Suomi-Seura ry, Mariankatu 8, 00170 Helsinki, FINLAND
  4. valitkaa yhteisönne ulkosuomalaisparlamentin yhteyshenkilö ja toimittakaa  hänen yhteystiedot (ja jatkossa tieto tiedoissa  tapahtuvista muutoksista) sekä Suomi-Seura ry:lle että alueen ulkosuomalaisparlamentin edustajalle (varapuhemiehelle).

Lähetämme teille tiedon, kun olemme vastaanottaneet lomakkeen.

Lisätietoja saat Suomi-Seurasta: puh +358 (0)9 684 1210, info@usp.fi

Miten mukaan aluetoimintaan?

Ulkosuomalaisparlamentti on jaettu maantieteellisesti seitsemään alueeseen ja maailmalla asuvat suomenruotsalaiset muodostavat oman, kahdeksannen alueensa.

Jokaisella kahdeksalla USP-alueella on omat alueen edustajat (puhemiehistö), jotka kunkin alueen ulkosuomalaisyhteisöjen edustajat valitsevat ulkosuomalaisparlamentin täysistunnon yhteydessä.

Alueen edustajat (varapuhemiehet) vastaavat omalla alueellaan ulkosuomalaisparlamentin alueellisesta toiminnasta. Aluetoiminta on kaikille avointa. Jos olet kiinnostunut ulkosuomalaisparlamentin aluetoiminnasta, ota yhteyttä alueesi edustajaan sähköpostitse.