Aiemmat istunnot: 2012

Istunto 2012: (vas.) Suomi-Seuran toiminnanjohtaja Paula Selenius, USP:n puhemies, seuran puheenjohtaja Ville Itälä, parlamenttisihteeri Tina Nordqvist

Ulkosuomalaisparlamentin 7. istunto, 26.-27.10.2012

Ulkosuomalaisparlamentin seitsemäs istunto pidettiin 26. – 27.10.2012 Helsingissä Helsingin yliopiston tiloissa.

Päätöslauselmat 2012

Istunto antoi 36 päätöslauselmaa. Suomi-Seuran toimisto työstää päätöslauselmia, lähettää ne käännettäväksi ja sen jälkeen painettavaksi. Kun päätöslauselmat on painettu, ne luovutetaan pääministerille, joka lähettää ne edelleen lausuntokierrokselle valtiohallintoon.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön avajaisjuhlapuhe

Juhlapuheet

Toimintaraportti kertoo työstä vuosina 2010-2012 istunnon 2010 päätöslauselmien edistämiseksi: 2012_Raportti_fi

2012_istunnon_koko_ohjelma

Istunnon osallistujat

Pöytäkirja 2012

USP:n sääntöjen mukaan sihteeristön on lähetettävä istunnon pöytäkirja kaikille ulkosuomalaisparlamentin jäsenjärjestöille ja kaikille istuntoon osallistuneille edustajille viimeistään kaksi kuukautta istunnon jälkeen (27.12.2012). Sihteeristö on lähetti pöytäkirjan kaikille ensisijaisesti sähköpostitse. Vialliset osoitteet korvattiin mahdollisuuksien mukaan sitä mukaa kun virhelähetyksistä tuli tietoa. Jos pöytäkirjaa ei ole tullut kannattaa tarkistaa, pitävätkö sähköpostitiedot paikkaansa. Jos sihteeristöllä ei ole järjestön tai osallistujan sähköpostiosoitetta, pöytäkirja lähetetään kirjeitse.

Uusi puhemiehistö

Istunto vahvisti myös uuden puhemiehistön, jonka toimikausi alkoi heti istunnon päätyttyä ja jatkuu seuraavan istunnon loppuun, jolloin taas uusi puhemiehistö aloittaa toimikautensa.

Muuta ohjelmaa

Istunnon lisäksi järjestettiin torstaina 25.10.2012 kolme seminaaria:

Senioriseminaari

2012_senioriseminaarin ohjelma

Verkostot ulkomailla. Ulkosuomalaiset viennin voimavarana

Ohjelma_fi

Keskustelutilaisuus PK-yrityksille ja ulkosuomalaisille ”Verkostot ulkomailla – ulkosuomalaiset viennin voimavarana”
25.10. klo 14.00-16.00 Helsingin World Trade Center Helsinki, Marskin sali, Aleksanterinkatu 17, 2 krs.

Monikulttuuriset avioliitot sillanrakentajina

Seminaari 25102012_monikulta

Siirtolaisuusinstituutti järjesti seminaarin yhteistyössä ulkosuomalaisparlamentin ja Väestöliiton kanssa 25.10. klo 9.00-16.00 Voimatalon Eurooppasalissa, Malminkatu 16. Seminaarijulkaisu julkaistiin keväällä 2013 Siirtolaisuusinstituutin julkaisusarjassa. Julkaisun toimittajina ovat Elli Heikkilä, Päivi Oksi-Walter ja Minna Säävälä.

Valtiosihteerin tervehdys: Valtiovallan_tervehdys_VSI_Marjo_Anttoora

Juhlajumalanpalvelus

Ulkosuomalaisparlamentin avajaisjumalanpalvelu pidettiin torstaina 25.10.2012 klo 12.00 Helsingin Tuomiokirkossa. Jumalanpalveluksessa saarnasi Espoon hiippakunnan piispa Tapio Luoma. Hänen valittiin hiljattain myös kirkon ulkosuomalaistyön toimikunnan puheenjohtajaksi, ”ulkosuomalaisten piispaksi”.

Helsingin kaupungin vastaanotto

Helsingin kaupunki järjesti vastaanoton istunnon osallistujille Kaupungintalon juhlasalissa perjantaina 26.10.2012 klo 18.30-20.00, Pohjoisesplanadi 11-13.

Istuntoon valmistavat 2012_Aluekokoukset
– Lämmin kiitos kaikille istuntoon, seminaareihin ja muuhun ohjelmaan osallistuneille!