Etelä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-Idän alue

Marko Suomalainen

Sähköposti: markosuomalainen@gmail.com

Marko Suomalainen, syntynyt vuonna 1967, on asunut Thessalonikissa Kreikassa vuodesta 1995. Hänellä on kreikkalainen vaimo ja heillä on kaksi aikuista tytärtä, Arianna ja Alexia.

Marko on kotoisin Helsingistä. Hän on opiskellut Suomessa ulkomaankauppaa, Englannissa kansainvälistä markkinointia ja Kreikassa kreikan kieltä sekä viimeksi digitaalista markkinointia.

Marko on ollut Suomi-yhteisön toiminnassa mukana heti Kreikkaan muutettuaan. Vuodesta 1996 vuoteen 2001 hän toimi silloisen Thessalonikin Suomi-Seuran puheenjohtajana ja vuodesta 2001 vuoteen 2012 Pohjois-Kreikan Suomi-Seuran puheenjohtajana (Thessalonikin Suomi-Seura virallistettiin vuonna 2001 Kreikassa toimivaksi seuraksi tällä uudella nimellä).

Vuonna 2011 hänestä tuli Suomen kunniakonsuli Pohjois-Kreikkaan, minkä vuoksi Marko luopui seuran puheenjohtajuudesta, mutta hän on toiminut seuransa sihteerinä vuodesta 2011 tähän päivään saakka.

Lisäksi hän on toiminut Thessalonikin Suomi-koulussa aktiivisesti eri rooleissa, jo ennen kuin hänen omat lapset aloittivat Suomi-koulun, ja sen jälkeenkin, viimeiset neljä vuotta rahastonhoitajana.

Ulkosuomalaisparlamentin toiminnassa Marko on ollut mukana sen alusta asti, vuodesta 1997. Istuntokauden 2015 – 2017 Marko toimi alueen puheenjohtajan Katia Brunetton varahenkilönä.

Marko Suomalaisen varahenkilönä Etelä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-Idän alueella toimii Satu Sulkunen (Italia)