Keski-Euroopan alue

Inka Kuusela

”On hienoa, jos voimme yhdessä pyrkiä ulkosuomalaisuuteen liittyvien haasteiden ratkomiseen ulkosuomalaisparlamentin toiminnan kautta”, toteaa Inka Kuusela.

Sähköposti: inkakuusela.uspke@gmx.de

Inka Kuusela asuu Bensheimissa, Saksassa. Hän on kotoisin Vantaalta.

Ensimmäistä kertaa hän oli ulkosuomalainen Saksassa vaihto-oppilaana 1987-1988, Sveitsissä aupairina 1993-1994, jonka jälkeen hän muutti pysyvästi Saksaan.

Koulutukseltaan Inka on ulkomaankaupan yo-merkonomi. Hän toimii projektikoordinaattorina Hessenin liittovaltion sosiaali- ja integraatioministeriön projektissa „Drop In(klusive) in Hessen“, jonka tavoitteena on tarjota maksuttomia kohtaamispaikkoja pikkulapsiperheille.

Paikalliseen ulkosuomalaistoimintaan Inka liittyi tyttärensä syntymän (2000) myötä: Muksulan (2001) kautta Suomi-kouluun (2003) ensin opettajana ja myöhemmin puheenjohtajana vuodesta 2009.

Ulkosuomalaisparlamentin toimintaan Inka lähti mukaan 2011. Kosketuspintaa kaikenikäisten ihmisten elämäntilanteisiin löytyy Suomi-koulun ja päivätyön piirissä lapsiperheiden kanssa, tyttären ja ystävien lasten kautta nuorten aikuisten elämään, läheisten ikäihmisten arjen haasteiden seuraaminen on avannut silmät todellisille yhteiskunnallisille epäkohdille.

Keski-Euroopan alueen edustaja on varapuhemies Kari Henrik Tumelius (UK). Inka Kuusela toimii parlamentin puhemiehistössä hänen henkilökohtaisena varahenkilönään.