Utlandsfinländarna en outnyttjad resurs för Finland

I framtiden behöver du inte nödvändigtvis flytta till Finland för att arbeta för en finländsk arbetsgivare. Med tanke på sakkunnigbristen kan distansarbete erbjuda utlandsfinländare en möjlighet att vara en del av finländska arbetslivet också utanför landets gränser.

Text: Roosa Veijola E2 Forskning, publicerades i Finlandsbron-tidningen 2/2023

Via distans- och digitalt arbete kan personer bosatta utomlands allt flexiblare arbeta för finländska arbetsgivare utan att behöva bo stadigvarande i Finland. Hela fyra av fem utlandsfinländare (82 %) kan tänka sig att delvis eller helt arbeta på distans för en arbetsgivare i Finland. En klar majoritet (62 %) är också beredd att ibland åka till Finland om arbetsgivaren så vill.

”Det är också fint om jag inte hela tiden behöver vara på plats utan kan delvis arbeta på distans. Då är jag inte tvungen att leva i endast ett land.
– Kvinna, 32 år, enkäten bland utlandsfinländare

Dessa uppgifter framgår av den slutrapport i projektet De internationella experternas Finland som E2 Forskning publicerade i mars 2023. För studien intervjuades 32 utlandsfinländare och återflyttare. En del intervjuades via Teams, en del i Storbritannien i maj–juni 2022. Projektenkäten besvarades av 252 återflyttare och 895 utlandsfinländare under perioden 15 februari–13 mars 2022.

Arbetsgivare ska försöka rekrytera utlandsfinländare

Coronatiden satte fart på förändringarna i arbetslivet och distansarbete har blivit möjligt inom fler yrken. Att du har yrkeskontakter med Finland kan också senare leda till en återflytt som dessutom förlöper smidigare. För tillfället har utlandsfinländare ganska lite yrkeskontakter med Finland och endast få (14 %) följer aktivt med arbetsutbudet i Finland.

I Finland ska exempelvis arbetsgivare och arbetskraftsmyndigheter för sin del fundera på hur de kan informera utlandsfinländare om arbetstillfällen i Finland. Utlandsfinländare känner sämre till vad som sker på finländska arbetsmarknaden. Svaga nätverk ställer arbetssökande i en sämre ställning och det är svårare att skapa affärskontakter från utlandet.

Finland lider av arbetskraftsbrist. Därmed ska finländska arbetslivet möta utlandsfinländarna på halva vägen och förbättra sin beredskap att rekrytera utlandsfinländska experter. Då möjligheterna till distansarbete ökar ska arbetsgivare fundera på i vilka uppgifter och arbetsbeskrivningar det kan åtminstone delvis arbetas utomlands och vilket mervärde detta kan innebära för företaget. Utlandsfinländares språkfärdigheter och kunskaper om sitt arbetsfält både i Finland och utomlands kan vara en klar konkurrensfördel för företag.

”Sätt att locka [utlandsfinländare]: göra det möjligt att bo utomlands 50–70 % av tiden (distansarbete), verklig respekt för internationell arbetserfarenhet och uppskattning av kulturell kompetens, rätt lön…”
– Kvinna, 36 år, enkäten bland utlandsfinländare

Arbetsgivares kampanjer och rekrytering bland utlandsfinländare kan öka informationsflödet om arbetstillfällen och sporra att söka jobb i Finland. Många utlandsfinländare hoppas på att finländska företag aktivare kontaktar dem och berättar öppet i jobbannonser att de vill också anställa personer från utlandet. I våra intervjuer föreslogs det bland annat rekryteringsevenemang under sommarsemestern där utlandsfinländare och finländska arbetsgivare kan mötas – många utlandsfinländare besöker ju sitt hemland på sommaren.

Hinder för arbete som utförs i ett annan land ska också åtgärdas av staten. För att möjliggöra distansarbete behövs samarbete mellan den offentliga och privata sektorn. I våra intervjuer tog utlandsfinländarna upp beskattnings-, tillstånds- och regleringsfrågor som de största utmaningarna för att arbeta på flera ställen.

Alla tjänster från ett enda ställe stöder återflyttning – också familjemedlemmar ska beaktas

Förutom att det ska vara möjligt att distansarbeta ska det bli smidigare att återvända. Återflyttare önskar sig så enkla myndighetskontakter som möjligt. Boende- och arbetslivstjänster ska fås från ett enda ställe och vara sådana att de stöder behoven bland såväl utländska experter som återflyttare eftersom dessa grupper har överraskande likadana behov.

Anställda flyttar ofta med sin familj. Hur familjemedlemmarna integreras och trivs kan till syvende och sist vara avgörande för huruvida återflyttaren stannar med sin familj i Finland. Det är viktigt att också satsa på sysselsättningen och nätverken bland makar.

”…mitt arbete tillåter oss att flytta till Finland… Men det handlar inte bara om ett arbete utan det ska vara som så att det finländska företaget ska vara berett att anställa också min make som inte kan finska.”
– Intervju med utlandsfinländare

Ett bra tillfälle att bilda nätverk är sociala tillställningar på företag dit också familjemedlemmar inbjuds. Ett annat vettigt sätt att stärka integrationen och sysselsättningen bland familjemedlemmar är att samarbeta med program för makar hos till exempel städer och andra organisationer. Maken är också ofta en expert vars sakkunskap vi inte ska glömma bort.