Suomi-Seura ry:n lausunto: esitys ulkoministeriön maksuasetukseksi vuonna 2023

Päivitetty 18.9.2023

Ulkoministeriön ja Suomen edustustojen antamiin viranomaispalveluiden hintoihin tuli muutoksia 1. syyskuuta 2023. Edustuston myöntämän passin hinta nousi 175 eurosta 235 euroon ja notaaripalveluiden hinnat nousivat 10–20 eurolla. Edustuston myöntämän henkilökortin hinta sen sijaan aleni 96 eurosta 60 euroon. Hinnat ovat voimassa 31. joulukuuta 2023 saakka.

Suomi-Seura ry antoi lausunnon asian valmisteluvaiheessa ja vastusti passien ja ulkoasiainhallinnon muiden suoritteiden hintojen korotusta. Ulkomailla myönnettyjen Suomen passien hinnan korottaminen 60 eurolla on kohtuuton ja täysin ulkosuomalaisten toiveiden ja odotusten vastainen.

Hinnat ovat voimassa vuoden 2023 loppuun, joten nyt on aika vaikuttaa tuleviin päätöksiin. Osallistu keskusteluun Virrassa! Toimitamme keskustelun yhteenvedon  ulkoministeriöön myöhemmin syksyllä. Ulkomailla haettavan Suomen passin hinta -keskustelu on auki syyskuun loppuun saakka!

*******************

Suomi-Seura ry on erittäin huolestunut ulkoasianhallinon suoritteiden maksuihin esitettävistä korotuksista. Viimeksi vuonna 2021 passin hintoja korotettiin 140 eurosta 175 euroon. Nyt esitettävä passin hinnan korotus 175 eurosta 235 euroon on täysin kohtuuton ja syrjii ulkosuomalaisia. Ulkomailla haetun Suomen passin hinta on jo nykyisellään paljon korkeampi kuin Suomessa, sillä kotimaassa haettavan passin hinta on 50 euroa ja sähköisesti haettuna sen hinta on 44 euroa. Konsulipalveluihin esitetään merkittäviä, jopa 100 % korotuksia. Myös esitetty hintamuutosten aikataulu on kohtuuton, sillä uudet maksut tulisivat voimaan 1.9.2023 ja olisivat voimassa vuoden 2023 loppuun saakka.

Muuttoliikkeen seurauksena ulkomailla asuu pysyvästi noin 300 000 Suomen kansalaista. Suomen kansalaisella on aina oikeus palata Suomeen. Ulkosuomalainen tarvitsee palatakseen matkustusasiakirjan, joko Suomen passin tai henkilökortin. Henkilökortti ei käy matkustamiseen kaikista maista ja siksi passi on ainoa kaikille ulkomailla asuville suomalaisille yhdenvertainen asiakirja.

On hieno asia, että henkilökortin hintaa ehdotetaan laskettavaksi, mutta se, että korotetaan passin hintaa huomattavan paljon, lisää maantieteellistä eriarvoisuutta entisestään.

Ulkosuomalaisille on tärkeää, että he voivat uusia matkustusasiakirjansa ulkomailla
matkustaakseen Suomeen. Passin uusiminen ulkomailla on jo nyt kallista ja monille
ulkosuomalaisille passinhakumatkat ovat pitkiä, ikääntyneille jopa mahdottomia. Erityisen korkeiksi passikulut nousevat ulkomailla asuville suomalaisille lapsiperheille.

Passi on voimassa korkeintaan viisi vuotta, mutta maahantulorajoitusten takia monet joutuvat uusimaan sen 4–4,5 vuoden välein. Monet ulkosuomalaiset hankkivat ulkomailla syntyneelle Suomen kansalaiselle lapselleen passin heti tämän syntymän jälkeen, jotta vauvan kanssa voidaan matkustaa Suomeen. Näin passiin tulee vastasyntyneen lapsen vauvakuva. Lapsikaappausten estämiseksi Suomen rajavartiolaitos suosittelee vauvana hankitun passin uusimista lapsen ollessa taapero, 2–3-vuotias, sillä vauvakuvasta lasta on hyvin vaikea tunnistaa.

Ulkosuomalaiset ovat useaan otteeseen esittäneet ulkomailla myönnetyn passin hinnan alentamista, sen kestoajan muuttamista kymmeneksi vuodeksi, passien hakupaikkojen lisäämistä ja hakuprosessin helpottamista ulkosuomalaisille. Kymmenen vuoden passi on käytössä monessa muussa maassa kuten Alankomaissa, Norjassa, Saksassa ja USA:ssa.

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman tavoitteena on vahva ja välittävä Suomi, joka on avoin ja kansainvälinen maa. Hallitusohjelman mukaan myös ulkomailla asuvien suomalaisten paluumuuttamista takaisin Suomeen halutaan helpottaa. Ulkoministeriön esitys korottaa ulkoasianhallinnon maksuja ei ole linjassa hallitusohjelman tavoitteiden kanssa. Esitys ei myöskään tue Suomen ulkosuomalaisstrategian 2022–2026 tavoitteiden toteuttamista. Strategialla edistetään toimenpiteitä, joilla myös ulkomailla asuvat suomalaiset
säilyttävät yhteytensä ja vaikutusmahdollisuutensa suomalaiseen yhteiskuntaan. Strategian toimilla halutaan mm. tukea Suomen kansalaisten sujuvaa paluuta Suomeen. Ulkosuomalaisille asetettu passin hinta voi toimia joko vetävänä tai työntävänä tekijänä. Tulevaisuudessa Suomi tarvitsee paluumuuttajia riittävän työvoiman takaamiseksi, mutta Suomi hyötyy myös kulttuurisesti ja muilla tavoin ulkosuomalaisten aktiivisista Suomi-suhteista ja Suomen käynneistä. (Lähde: Ulkosuomalaisstrategia 2022–2026 – Valto valtioneuvosto.fi->)

Suomen edellisen hallituksen ulkoministeri Pekka Haaviston 21.9.2021 antamassa
vastauksessa eduskunnan kirjalliseen kysymykseen koskien passin hinnan
kohtuullistamisesta, sen kestoajan pidentämisestä ja ulkosuomalaisten matkustusasiakirjojen uusimisen helpottamisesta sekä ulkomailta Suomeen matkustamisen edistämisestä todetaan seuraavaa (Lähde: KKV eduskunta.fi->):

”Ulkosuomalaisstrategian valmistelun yhteydessä on keskusteltu siitä, että
sisäministeriössä arvioitaisiin passien voimassaoloajan perusteet ja että
Poliisihallitus jatkaisi yhteistyötä ulkoministeriön kanssa sähköisen palvelun
kehittämiseksi. Toimenpiteillä pyritään osaltaan turvaamaan ulkosuomalaisten
mahdollisuus uusia Suomen passi ulkomailta käsin nykyistä helpommin.
Ulkoministeriö näkee hyödyllisenä arvioida passin voimassaolon pidentämistä 10
vuoteen, mikä on useimmissa eurooppalaisissakin maissa passin voimassaoloaika
kuten Norjassa, Tanskassa, Saksassa ja Virossa. Tämä turvaisi ulkosuomalaisten
mahdollisuuden uusia Suomen passi ulkomailta nykyistä harvemmin ja siten
helpommin ja kokonaisuudessaan halvemmin.”

Ulkoministeriön asetusehdotuksessa esitetään edelleen, että konsulipalveluiden hintoja
korotetaan. Suomi-Seura vastustaa erityisesti seuraavien notaaripalveluiden suoritteiden kohtuutonta hinnankorotusta:

• ulkoministeriön antama laillistus julkisen notaarin tai muun viranomaisen
    viranhaltijan allekirjoituksellaan todistamaan asiakirjaan silloin, kun asiakirja on
    tarkoitettu väestörekisteritietojen päivittämistä varten,
  • allekirjoituksen oikeaksi todistaminen edustustossa,
  • jäljennöksen oikeaksi todistaminen edustustossa,
  • edustuston antama elossaolotodistus eläkettä varten.

Näistä erityisesti elossaolotodistus koskee suurta joukkoa eläkeläisiä, jotka joutuvat
maksamaan jo suurlähetystöön matkustamisesta aiheutuneet kustannukset ja mahdollisen avustajan käytön.

***
Suomi-Seura ry katsoo, että valtionhallinnon tulee ensi sijassa kehittää kaikille Suomen kansalaisille yhdenvertaisesti saavutettavia palveluja niin, ettei niistä aiheudu kohtuuttomia kuluja suomalaisille asuinpaikasta riippumatta. Ulkoministeriön maksuasetuksen muutosesitys on ristiriidassa valtionhallinnon ulkosuomalaisstrategian ja ulkosuomalaisten toiveiden kanssa. Esitys asettaa Suomen kansalaiset eriarvoiseen asemaan.

Valtion maksuperustelain (150/1992) 6 §:ssä todetaan, että erityisestä syystä maksu voidaan määrätä tietyltä ryhmältä perittäväksi suoritteen omakustannusarvoa alempana tai jättää kokonaan perimättä. Suomi-Seura ry esittää, että pykälää sovelletaan ulkosuomalaisten osalta niin, että ehdotettuja ulkoasiainhallinnon suoritteiden korotuksia ei toteuteta.

Huomautamme myös että maksuasetustaulukossa on mahdollinen laskuvirhe koskien sotiin osallistuneiden henkilökortin hintaa.

Suomi-Seura ry vastustaa esitystä korottaa ulkomailla myönnettävien passien hintoja sekä ulkoasianhallinnon muita suoritteita 1.9.2023 alkaen. Esitämme aikalisän ottamista passien hintojen ja ulkoasianhallinnon muiden suoritteiden maksuasetuksen uudistamisessa ja ettei maksuihin tehdä korotuksia ainakaan vuoden 2023 aikana.

LIITTEET:

1. Ulkosuomalaisten kokemuksia passin hankkimisesta ulkomailla:-yhteenveto Suomi-Seuran Virta-alustalla käydystä keskustelusta keväällä 2023 (PDF)
  2. Ulkosuomalaisparlamentin istunnon passeja koskevat päätöslauselmat (PDF)