Vaikuttamista, tiedotusta ja neuvontaa koronapandemian keskellä

Teksti: Jenny Orphanou

Artikkeli on julkaistu Suomen Silta -lehdessä 3/2022

Koronapandemia on näkynyt Suomi-Seuran edunvalvonta- ja neuvontapalvelussa jo 2,5 vuoden ajan.

Suomi-Seuran neuvontapalvelussa koronapandemiaan liittyvät yhteydenotot lisääntyivät maaliskuusta 2020 alkaen. Suomi-Seura otti yhdeksi keskeiseksi tehtäväkseen pandemiaan liittyvistä asioista tiedottamisen ja neuvomisen.

Pandemian aikana ulkosuomalaisia ja ulkomailla tilapäisesti oleskelevia kansalaisia askarruttivat muun muassa koronarokotukset, matkustusrajoitukset, hoitoon pääseminen Suomessa sekä koronatodistuksen saaminen ja käyttäminen. Ulkosuomalaisille päivitetyt ajankohtaiset tiedotteet pandemiatilanteen vaikutuksesta Suomeen matkustamiseen ovat olleet kotisivujemme luetuimpia artikkeleita.

Päättäväistä edunvalvontatyötä

Suomessa viranomaiset eivät aluksi huomioineet ulkosuomalaisia ja heidän kansainvälisiä perheenjäseniään tehdessään pandemiaan liittyviä päätöksiä. Suomi-Seurassa oltiin aktiivisesti yhteydessä Suomen päättäjiin ja viranomaisiin, kuten Sosiaali- ja terveysministeriöön (STM), Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen (THL), Kelaan ja Aluehallintoviraston (AVI) koronainfoon.

Erityisesti pandemian alkuvaiheessa hankalaan tilanteeseen joutuivat ne Suomessa vierailevat ulkosuomalaisseniorit, jotka kuuluivat riskiryhmään eivätkä terveydentilansa ja matkustusrajoitusten takia pystyneet palaamaan kotimaahansa. Koska heillä ei ollut kotikuntaa Suomessa, heille ei annettu Suomessa koronarokotusta. Tässä asiassa ei auttanut edes se, että he kuuluivat sosiaaliturvasopimusmaan sosiaaliturvan piiriin. Korona­rokotusta ei myöskään voinut hankkia yksityiseltä sektorilta. Tämä kestämätön tilanne sai Suomi-Seuran palvelutiimin toimimaan.

– Päätin, etten anna periksi, ennen kuin Suomeen jumiin jääneet ulkosuomalaiset rokotetaan. Tilanne oli monelle heistä hyvin pelottava ja vakava. Siksi oli todella tärkeää hoputtaa päättäjiä huomioimaan viranomaisohjeistuksessaan myös Suomessa tilapäisesti oleskelevat kotikunnattomat henkilöt ja saada heidät rokotuksen piiriin. Päättäjillä oli jo muutenkin kädet täynnä pandemian hallintatyössä, mutta onneksi saimme ulkosuomalaisten tarpeen kuuluviin, neuvonnan asiantuntija Jenny Orphanou kommentoi.

Kun EU-asetus koronatodistuksesta säädettiin, jäsenmaat aloittivat sen täysimääräisen soveltamisen eri aikoihin, ja jopa Pohjoismaiden välillä liikkui kansalaisia, jotka aluksi jäivät väliinputoajan asemaan. Myös tämän epäkohdan parissa Suomi-Seurassa tehtiin paljon töitä.

Pandemia-ajan tiedotusta monikanavaisesti

Suomi-Seura on säännöllisesti yhteydessä viranomaisiin. Ennakoimalla tulevia päätöksiä voimme tiedottaa niistä ajantasaisesti ja ymmärrettävästi ulkosuomalaisille ja paluumuuttajille.

Maaliskuussa 2021 ulkosuomalaisten mahdollisuus päästä koronarokotukseen Suomessa alkoi edetä. Tiedotimme, että sosiaali- ja terveysministeriö on antanut suosituksen kunnille covid-19-rokotuksista henkilöille, joilla ei ole kotikuntaa Suomessa. Vähitellen ulkosuomalaisten rokotukseen pääseminen kunnissa helpottui myös käytännössä. Kesällä 2021 saimme tiedottaa kotikunnattomien henkilöiden oikeudesta koronatestiin, koronarokotukseen ja koronan hoitoon maksutta heinäkuussa 2021 voimaan astuneen lainmuutoksen myötä.

Myös koronatodistuksen käyttö mietitytti ulkosuomalaisia ja paluumuuttajia. EU:n koronatodistus ja matkustaminen pandemian aikana -tiedote aloitettiin elokuussa 2021 ja sitä päivitettiin jouluun 2021 asti.

Suunnittelija Liisa Oinosen sormet syyhysivät matkustustiedotteen parissa maaliskuusta 2020 alkaen aina 30.6.2022 asti, jolloin oli suuri ilo kertoa, että matkustamiseen liittyvät koronatoimet ovat päättyneet Suomen rajoilla. 1.7.2022 alkaen ei maahan saavuttaessa tarvitse enää esittää rokotustodistuksia tai käydä koronatesteissä.

Pandemia ei ole vieläkään ohi, ja jatkamme tilanteen seuraamista ja siitä tiedottamista tarpeen mukaan.