25 år med Samlingspartiet på Solkusten

Aurinkorannikon kokoomuksen hallitus
Styrelsen för Samlingspartiet på Solkusten 2023

Samlingspartiet har en lokalföreningen på spanska Solkusten som blivit en av de största i hela partiet. I höstas firade föreningen sitt 25-årsjubileum på Solkusten.

Finlands sydligaste stad?

Finländarnas antal har ökat på Solkusten i decennier. Först handlade det om pensionärer som njöt av spanska värmen, på 2000-talet också allt mer om personer i arbetsför ålder som arbetar lokalt eller på distans. Förutom av klimatet lockas de av finländska grundskolan, medborgarinstitutet, församlingen, otaliga hobbyklubbar, tjänsterna och restaurang- och kulturutbudet. ”Tvärtemot vad som sägs är detta dock inte Finlands sydligaste stad. Landet är Spanien vars lagar du ska följa och du får till exempel inte stöd från något som motsvarade det finländska sociala trygghetssystemet”, påminner ordförande Jukka Leskinen.

”Vi är aktivast under vintersäsongen. Då finns här flera tiotusentals finländare. Nästan varje vecka arrangerar vi en bokklubb och diskussioner samt luncher, golftävlingar och resor. Glädjande ofta kommer också finländska toppolitiker på besök, senast ordföranden för riksdagsgruppen Matias Marttinen som kom för att inleda våra diskussionskvällar i både Fuengirola och Marbella”, beskriver Jukka.

Allt fler politiker söker stöd på Solkusten – och inte utan orsak

I riksdagsvalet i våras röstades det näst mest i Fuengirola av alla röstningsställen utanför Finland. Förlusten mot Stockholm berodde bara på några futtiga röster. Nu är atmosfären igen elektrisk på grund av kommande president- och EU-valen. ”Alla partier är mycket aktiva. Redan hälften av presidentkandidaterna har hunnit presentera sig för finländarna här. Vi väntar ivrigt på utlovade besöket av Alexander Stubb i början av januari”, säger Jukka.

Samarbete med växande företagargrupp

Också Företagarna i Finland har en lokalförening i Spanien, Espanjan suomalaiset yrittäjät ry. Dess ordförande är aktiva företagaren Irina Viitala. Hon är även styrelsemedlem hos Samlingspartiet på Solkusten. ”Vår företagarförening bygger broar mellan finländska och spanska företagare. Ytterligare hjälper vi gärna finländare som flyttar hit med att komma igång som företagare”, beskriver Irina verksamheten på den förening hon leder.

Historik och gala i slutet av november

Samlingspartiet på Solkusten gav ut en 25-årshistorik den 23 november 2023. Historiken skrevs av docent Jarkko Kemppi. Den berättar om färden från grundandet till denna dag. En 25-årsgala hölls åter på hotellet La Zambra i Mijas den 25 november 2023. Festtalet hölls av Ben Zyskowicz. Hälsningar framfördes bland annat av Ana Mula, stadsdirektör i Fuengirola. Den 24 november arrangerades sedan i samarbete med företagarföreningen ett seminarium avsett också för företagare.

Du kan beställa historiken på föreningens webbplats aurinkokokoomus.fi.

”Under den spanska solen är finländarna annorlunda än i Finland. De bildar en tät och aktiv grupp. De som bor i Fuengirola är som finländarna på sommaren, levnadsglada och livliga. Du sitter inte och stirrar på TV bakom fördragna gardiner i november. Spanienfinländarna är medvetna och fördomsfriare än finländarna i gemen. I Fuengirola njuter du av livet”, noterar Antti Pekkarinen, huvudredaktör för tidningen Fuengirola.fi.