Uusi taideteos “Helsinki: lähtöjä ja paluita” Suomi-Seuran tiloissa

Suomi-Seuran uusi taideteos suunniteltiin yhdessä toimiston työntekijöiden ja taiteilija Sura Kangaspeskan kanssa. Taideteoksissa haluttiin yhdistää Kangaspeskan abstraktia ilmaisua ja Suomi-Seuraan liittyviä teemoja. Aiheita pohdittiin yhdessä, ja esiin nousivat muun muassa tärkeät paikat Helsingissä, tunnemuistot kaupungissa, yhteydet ulkomaille ja virtaavuus. Suunnitteluvaiheessa ideoita oli runsaasti, ja lopulta monia teemoja saatiin kiteytettyä yhteen karttakuvan muodossa. Taideteoksissa yhdisteltiin esittävyyttä ja abstraktiivisuutta.

“Tämä taideprojekti oli todella uniikki, sillä loimme samanaikaisesti kahta teosta eri mittakaavoissa. Webinaaritilassa on akustiikkapaneelina toimiva atmosfäärinen tilateos, joka määrittelee koko huoneen ilmettä ja tunnelmaa. Kokoushuoneeseen ripustettu alkuperäinen taidemaalaus on puolestaan enemmänkin yksittäinen katseenvangitsija tilassa. Vaikka teosten aihe on molemmissa sama, niin niiden luonteet ovat teosten koon vuoksi aivan erilaiset”, Kangaspeska kertoo.

Teoksissa yhdistyy monia Suomi-Seuraan liittyviä teemoja, ja niissä on ulkosuomalaisille ominaista lähdön ja paluun tunnelmaa. Teosten värimaailman Kangaspeska poimi Suomi-Seuran väreistä.

Kuvataiteilija Sura Kangaspeska ja taideteos ”“Helsinki: lähtöjä ja paluita”

Sura Kangaspeska (1995) on kuvataiteilija, tatuointitaiteilija ja arkkitehti, joka pyörittää taidestudiotaan Tampereella. Kangaspeska on koulutukseltaan arkkitehti, mutta hän toimii nykyään täyspäiväisesti kuvataiteilijana. Kangaspeskan teoksia on nähty julkisessa tilassa Tampereella ja Helsingissä, sekä näyttelyissä ympäri Suomen. Kangaspeskan taiteeseen voi tutustua lisää osoitteessa www.fonki.fi ja Instagramissa @fonki.art