Ulkosuomalaisten suurkuoron palkitsemistilaisuudessa tunnustettiin ulkosuomalaisten tekemää maakuvatyötä

Vuoden ulkosuomalainen 2023 on globaali ulkosuomalaisten suurkuoro, jota johtavat Maria Männistö ja Eva-Christina Pietarinen. Palkinto jaettiin kuoronjohtajille 15.1. tilaisuudessa, joka toi yhteen eri suomalaista kulttuuria ja maakuvaa ylirajaisesti edistävät toimijat.

0

Vuodesta 1993 lähtien Suomi-Seura ry on valinnut Vuoden ulkosuomalaiseksi ulkomailla asuvan suomalaisen tai suomalaisen siirtolaisen jälkeläisen, joka on esimerkiksi menestynyt erityisen hyvin omalla alallaan. Vuoden 2023 valinta on ulkosuomalaisten suurkuoro, rajat ylittävän yhteistyön taidonnäyte. Valinnallaan Suomi-Seura ry haluaa kiinnittää huomiota monipaikkaisuuteen ja suomalaisen identiteetin tärkeään merkitykseen ulkosuomalaisille.

Joulukuussa myönnetty tunnustus jaettiin kuoronjohtajille Suomi-Seura ry:n ja ulkoministeriön yhteistyössä järjestämässä tilaisuudessa maanantaina 15.1.2024.

Tilaisuuden alkuun kuultiin tervehdys ulkoministeri Elina Valtoselta, joka onnitteli kuoroa ja huomioi juuri alkaneen sivistyksen teemavuoden: ”Kulttuuri on liima, joka yhdistää ihmisiä ja lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta.”

”Onnittelen lämpimästi vuoden ulkosuomalaiseksi valittua ulkosuomalaisten suurkuoroa ja sen johtajia, Maria Männistöä USA:ssa ja Eva-Christina Pietarista Saksassa. Teette mahtavaa työtä tuomalla iloa ja yhteenkuuluvuuden tunnetta lähes 200 laulun harrastajalle, jotka haluavat säilyttää sidettä suomalaisuuteen eri puolella maailmaa myös suomalaisen musiikin kautta.”

Lisäksi suomalaista kulttuuria, tunnettuutta ja ylirajaista yhteistyötä juhlistavassa tapahtumassa oli mahdollista tutustua niin ulkosuomalaisen suurkuoron kuin ulkoministeriön maakuvayksikönkin toimintaan.

”Ulkosuomalaisten suurkuoro haluaa toimintansa kautta nostaa esille ulkosuomalaisuutta ja lisätä tietoutta ulkosuomalaisuudesta ja toivomme, että voimme tulevaisuudessa jatkaa ja laajentaa yhteistyötä ulkosuomalaisten parissa toimivien järjestöjen ja toimijoiden kanssa,” sanoi Eva-Christina Pietarinen kuoronjohtajien kiitospuheessa. ”Musiikin kautta rakennamme siltoja ja yhteisymmärrystä.”

Kuvassa globaalin ulkosuomalaisten suurkuoron johtajat Maria Männistö ja Eva-Christina Pietarinen, kuoron jäseniä Reiner Leutz, Karin Bäckström ja Ruusmari Teppo sekä Pekka Sauri (Suomi-Seura ry) ja Tina Strandberg (Suomi-Seura ry).

Tilaisuuden juonsi ulkoministeriön maakuvayksikön yksikönpäällikkö ja Suomi-Seura ry:n hallituksen varajäsen Mika Kukkonen. Yksikkö toimii maakuvatyötä linjaavan Finland Promotion Boardin sihteeristönä ja vastaa maakuvatyön kansallisesta koordinaatiosta.

”…kun me kerrotaan fiksusti ja pitkäjänteisesti Suomen vahvuuksista maailmalla, niin tutkimustenkin mukaan sillä ostetaan Suomelle ystäviä ja vaikutusvaltaa ja suojaa. Ja me tehdään tästä maailman onnellisimmista maasta entistä kiinnostavampi ja vetovoimaisempi sitten maailmalla.”

”Ulkosuomalaiset ja te kaikki suomalaiset, jotka asutte Suomen ulkopuolella, olette meille tietenkin äärimmäisen tärkeä verkosto ja voimavara.”

Kunniakirjat kuoronjohtajille luovutti Suomi-Seura ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Sauri. Lopuksi kuultiin Jukka Kuoppamäen Sininen ja valkoinen suurkuoron esittämänä virtuaalisesti.

Kuvassa vasemmalta: Jenny Orphanou, Satu Oldendorff, Tina Strandberg, Eva-Christina Pietarinen, Maria Männistö, Sonja Sorri, Astrid Söderström, Maria Moilanen, Lotta Nieminen sekä tilaisuuden juontajana toiminut ulkoministeriön maakuvayksikön päällikkö Mika Kukkonen.