Tiedote: Ulkosuomalaiset pitävät ulkomailla haettavan passin hintaa kohtuuttomana

0

Suomi-Seura ry:n ulkosuomalaisten digitaalisessa osallistumispalvelussa Virrassa käytiin poikkeuksellisen vilkasta keskustelua ulkomailla hankittavan passin korkeasta hinnasta ja sen seurauksista ulkosuomalaisille. Keskustelussa ilmaistiin laajaa kannatusta kymmenen vuoden passeille.

Ulkomailla haettavan Suomen passin hinta nousi 1.9.2023 alkaen 175 eurosta 235 euroon. Passin hankkiminen ulkomailla on ollut jo ennen korottamista huomattavasti kalliimpaa. Suomessa haettavan passin hinta on 50 euroa, ja sähköisesti haettuna hinta on 44 euroa.

Suomi-Seura ry kartoitti syyskuussa ulkosuomalaisten mielipiteitä aiheesta digitaalisella Virta-alustalla. Passikeskusteluun osallistuttiin poikkeuksellisen vilkkaasti, melkein 300 osallistumiskerran verran. Keskustelussa otettiin kantaa sekä passin hintaan että sen voimassaoloon.

Kaikki kommentoijat pitivät passin hintaa liian korkeana. Hinnankorotukselle vaadittiin parempia perusteluita ja sen koettiin eriarvoistavan suomalaisia asuinpaikan perusteella.

Ratkaisuksi toivottiin pidempää voimassaoloaikaa, joka helpottaisi lähetystöissä uusittaviin passeihin uppoavien kulujen ja muun vaivannäön, kuten pitkien passinuusimismatkojen hyväksymistä. Monissa muissa EU-maissa kuten Alankomaissa, Norjassa, Ranskassa ja Saksassa passi on voimassa kymmenen vuoden ajan. Kymmenen vuoden passi on ollut aikaisemmin käytössä Suomessakin.

”Jatkuvien hinnankorotusten sijaan on kehitettävä kustannustehokkaita ja rajatylittäviä ratkaisuja. Ulkosuomalaisten toiveiden mukaista olisi palata kymmenen vuotta voimassa olevaan passiin myös täällä Suomessa. Mahdollisuus hakea passia digitaalisesti ulkomailla helpottaisi ulkosuomalaisten arkea ”, toteaa Suomi-Seura ry:n puheenjohtaja Pekka Sauri.

Suomi-Seura ry toimittaa yhteenvedon ulkosuomalaisilta saadusta palautteesta valtionhallinnolle. Yhteenveto on luettavissa osoitteessa virta.suomi-seura.fi.

Tiedote on julkaistu ePressi-palvelussa 1.12.2023.