Tiedote Suomi-Seura ry:n 15.4.2024 pidetyn vuosikokouksen päätöksistä

Suomi-Seuran logo, jonka vieressä on puheenjohtajan nuija.

Suomi-Seura ry:n vuosikokous pidettiin maanantaina 15.4.2024 Helsingissä. Vuosikokouksessa oli edustettuina jäseniämme 16 maasta: Suomesta, Ruotsista, Virosta, Saksasta, Ranskasta, Isosta-Britanniasta, Espanjasta, Kreikasta, Italiasta, Alankomaista, Belgiasta, Sveitsistä, Itävallasta, Kanadasta, USA:sta ja Australiasta.

Kokouksessa käsiteltiin yhdistyksen sääntömääräiset asiat, jotka hyväksyttiin hallituksen ehdotusten mukaisesti. Kaikkia jäsenten tekemiä kirjallisia esityksistä ei ehditty käsitellä, joten niiden käsittely siirrettiin seuraavaan vuosikokoukseen.

Puheenjohtaja Pekka Sauri korosti puheenvuorossaan yhdistyksen talouden tasapainottamista ja rohkeita toimintaa koskevia uudistuksia. Vuoden 2024 toimintasuunnitelman perustana on toisaalta yhdistyksen toiminnan ja palvelukonseptin uudistaminen nykymaailmaa vastaavaksi ja toisaalta toiminnan sopeuttaminen käytettävissä oleviin resursseihin. Opetus- ja kulttuuriministeriön yhdistykselle myöntämä avustus väheni kuluvalle vuodelle 87 000 euroa, mikä tekee huomattavan loven yhdistyksen talouteen. Tämä tarkoittaa muun muassa, että Suomen Silta -lehti ilmestyy paperisena julkaisuna vain kaksi kertaa kuluvana vuotena. Syynä on se, että lehden tuottaminen, painaminen ja postittaminen eri puolille maailmaa maksaa Suomi-Seuralle enemmän kuin mitä jäsenmaksuista saadaan tuloja, mikä ei ole taloudellisesti kestävää. Opetus- ja kulttuuriministeriön avustuksen vähenemisestä johtuen Suomi-Seura voi jakaa ulkosuomalaisyhteisöille ja -medialle avustuksia huomattavasti vähemmän kuin aikaisempina vuosina. Toivomme, että tilanne voidaan korjata tulevina vuosina. Suomi-kouluille osoitettu määräraha vuodelle 2024 on ennätyssuuri kiitos eduskunnan lisämäärärahan.

Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Pekka Sauri, jonka henkilökohtaiseksi varajäseneksi vuosikokous valitsi Tarja Valde-Brownin. Vuosikokous vahvisti ulkoministeriön nimeämän hallituksen jäsenen Jussi Tannerin henkilökohtaiseksi varajäseneksi Mika Kukkosen.

Vuosikokous valitsi Suomi-Seuran hallitukseen uusiksi jäseniksi ja henkilökohtaisiksi varajäseniksi (suluissa) erovuoroisten tilalle kaudelle 2024 – 2025:

Laura Kamras (Mari K. Niemi)

Saara Pellander (Hannu Suihkonen)

Tomi Räsänen (Minna Karisto)
Paula Tiihonen (Jack Raisanen)

Hallituksessa jatkavat seuraavat jäsenet ja henkilökohtaiset varajäsenet (suluissa):

Veera Toivonen (Ella Turta)

Satu Oldendorff (Jouni Slagner)

Anne-Mari Paster (Henri Syvänen)

Jussi Tanner, ulkoministeriön nimeämä jäsen

Suomi-Seura ry kiittää jäseniään osallistumisesta!