Suomi-Seuran kautta Erasmus-vaihtoon

Viestinnän harjoittelija Mette

Aloitin Suomi-Seurassa viestinnän harjoittelijana elokuun alussa. Opiskelen tällä hetkellä Turun yliopistossa pääaineenani mediatutkimus, minkä vuoksi tehtävä viestinnän harjoittelijana kiinnosti minua kovasti. Ulkosuomalaisuus ja eri kansalaisuudet ovat myös aina kiehtoneet minua. Lisäksi oma kansainvälinen kokemukseni vaikutti kiinnostukseeni Suomi-Seurasta harjoittelupaikkana, olen Viron ja Suomen kaksoiskansalainen. Halusin ehdottomasti olla mukana tukemassa vähemmistöä, jonka tärkeys voi usealla jäädä huomiotta. Kaksoiskansalaisuus on opettanut paljon, joten toivoin sen olevan eduksi Suomi-Seurassa esimerkiksi ulkosuomalaisten näkökulmia ajatellessa.

Päätehtäväni Suomi-Seurassa on ollut digitaalisen Virta-alustan ylläpito. Virtaan on juuri julkaistu uusi virtapiiri “Opiskelu ulkomailla”, jonka työryhmässä olen ollut itsekin mukana. Virtapiirin suunnittelu osui omaan elämäntilanteeseeni täydelliseen aikaan, sillä olen lähdössä harjoitteluni jälkeen Erasmus-vaihtoon Italian Padovaan syyskuun lopulla.

Kaksoiskansalaisuus ja vaihtoon lähtö

Uskon, että kaksoiskansalaisuus voi olla iso tuki vaihto-opiskelussa. Kahden kulttuurin yhdistäminen toisiinsa on vaatinut totuttelua, mutta se on varmasti iso etu uuteen kulttuuriin tutustumisessa.

Kaksoiskansalaisuus on opettanut minua olemaan avoin muita kulttuureita kohtaan ja ymmärtämään kansainvälisyyden merkitystä. Positiivinen asenne muita kulttuureita kohtaan on vaihtoon lähtijöille varmasti suuri etu!

Vaihtoon lähtiessä moni ei osaa paikallista kieltä, mikä voi tietenkin tuntua aluksi ikävältä. Kaksikielisenä on tyypillistä, että kielet saattavat sekoittua toisiinsa, jolloin välillä kielestä toiseen vaihtaminen saattaa tuntua vaikealta. Kokemuksestani olen ymmärtänyt sen, että vaikkei paikallista kieltä osaisikaan täydellisesti tai ollenkaan, voi olla silti mahdollista tuntea itsensä kuuluvaksi ja hyväksytyksi toisessa maassa.

Miten olen valmistautunut lähtöön?

Suurin apu vaihtoon valmistautumisessa on ollut vertaistuki. Olen jutellut samassa tilanteessa olevien ja jo vaihdosta palanneiden kanssa vaihto-opiskelusta. Vaihdossa käyneet opiskelijat osaavat kertoa hyvin, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota ennen lähtöä – ja millä asioilla taas ei kannata vaivata itseään liikaa.

– Vaihdosta jo tulleilta olen saanut kuitenkin isona vinkkinä sen, että ei kannata liikaa suunnitella etukäteen, sillä suurin osa asioista selviää kyllä ajallaan!

Tiimissämme aloitti 19.9. uusi yliopistoharjoittelija Astrid Söderström, johon voi jatkossa olla yhteydessä Virta-alustaan liittyen.

Teksti ja kuva: Mette Kaleton