Suomi-Seura ry:n turvallisemman tilan periaatteet

Suomi-Seura ry on toiminnassaan sitoutunut edistämään yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta. Näiden turvallisemman tilan periaatteiden avulla Suomi-Seura pyrkii takaamaan, että sen toiminta ja tapahtumat ovat kaikille osallistujille avoimia, turvallisia ja entistä yhdenvertaisempia.

• Kunnioita toisia
    • Kunnioita aina toisten fyysistä ja psyykkistä tilaa sekä itsemääräämisoikeutta. Muista, että ei tarkoittaa aina ei.
    • Aggressiivinen, uhkaava tai muuten epäkunnioittava käytös ei ole sallittua.
    • Mikäli toinen henkilö ilmaisee, että käytöksesi on heidän mielestään epäasiallista, kuuntele ja kunnioita heidän kokemustaan ja muuta käytöstäsi.
    • Kunnioita ihmisten pronomineja ja nimiä.
    • Puhu muista ihmis- ja vähemmistöryhmistä kunnioittaen ja vältä turhia yleistyksiä tai stereotypioita.
  • Suhtaudu toisiin tasavertaisesti ja muista jokaisen yhtäläinen oikeus ilmaista itseään ja omia mielipiteitään
    • Kaikenlainen syrjintä ja epätasa-arvoinen käytös on Suomi-Seuran toiminnassa kielletty. Muista, että kaikilla on yhtäläinen oikeus tulla mukaan toimintaan ja tuntea olonsa tervetulleeksi sekä tasavertaiseksi yhteisön jäseneksi.
    • Suomi-Seuran toiminnassa kaikilla on yhtäläinen oikeus ilmaista omia mielipiteitään ilman, että muut tuomitsevat tai kommentoivat epäasiallisesti. Kunnioita tätä oikeutta ja ota toisten ihmisten mielipiteet huomioon tasavertaisesti.
    • Älä arvota ihmisiä tietämyksen, kokemusten tai heidän ulosantinsa perusteella. Ota huomioon, että asia, joka voi olla sinulle ilmiselvä voi toiselle olla vielä tuntematon.
  • Vältä turhia oletuksia
    • Älä tee oletuksia toisten seksuaaliseen suuntautumiseen, sukupuoleen, etnisyyteen, kansalaisuuteen, uskontoon, arvoihin, sosioekonomiseen taustaan ja asemaan, terveyteen tai toimintakykyyn liittyen.
    • Ota huomioon ja ole tietoinen omista etuoikeuksistasi.
  • Pyri aina kunnioittavaan ja rakentavaan keskusteluilmapiiriin
    • Kuuntele toisia, älä keskeytä tai jyrää keskusteluissa.
    • Ole osaltasi mukana luomassa avointa ja luottamuksellista ilmapiiriä. Anna jokaiselle tilaa ilmaista itseään keskustelussa omalla tavallaan ja muista, että myös vähemmän aktiiviset henkilöt ovat arvokkaita keskustelun jäseniä.
    • Kysy muiden näkemyksiä ja yritä saada esiin monipuolisia näkökulmia. Kunnioita myös eriäviä mielipiteitä ja näkökantoja.
    • Keskustele käyttäen kieltä, joka on kaikille ymmärrettävää ja saavutettavaa.
    • Älä korota ääntäsi tai käytä muuten hyökkäävää tai epäkunnioittavaa kieltä.
  • Puutu häirintään ja syrjintään
    • Jos huomaat häirintä- tai syrjintätilanteen, älä jää sivustaseuraajaksi vaan puutu tilanteeseen. Esimerkiksi rasismi ja seksismi ovat syrjintää, johon tulee aina puuttua.
    • Kysy häirinnän tai syrjinnän kohteeksi joutuneelta tarvitseeko hän tukea tai apua. Ohjaa hänet oikeanlaisen avun piiriin tarvittaessa.
  • Kysy ja opi virheistäsi
    • Aina kannattaa kysyä ennen kuin toimit epävarmassa tilanteessa. Mikäli et tiedä jostain asiasta tarpeeksi, voit aina kysyä ja oppia lisää. Muista kuitenkin muotoilla kysymyksesi kunnioittavasti.
    • Jos huomaat tehneesi virheen, pyydä anteeksi ja opi tilanteesta. Älä myöskään nolaa tai tuo naurunalaiseksi toisia, jotka ovat tehneet virheitä.
  • Pidä mielessä myös sosiaalisen median pelisäännöt
    • Turvallisemman tilan periaatteet koskevat myös digitaalisia ympäristöjä ja sosiaalista mediaa.
    • Sosiaalisessa mediassa syrjivä ja vihamielinen keskustelu ei ole sallittua. Väärän tai harhaanjohtavan tiedon levittämiseen puututaan.
    • Pyri myös sosiaalisessa mediassa turvalliseen ja rakentavaan keskusteluilmapiiriin.