Rooman Suomi-Seura

Rooman Suomi-Seuran toiminta on jatkunut aktiivisena yli viimeisten parin vuoden hankaluuksien, ja nykyinen jäsenmäärämme onkin 67, mikä on suurin yli 10 vuoteen. Kevättä on varjostanut sota Euroopassa, ja Seuramme lahjoitti 300 euroa Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon auttaaksemme ukrainalaisia heidän hädässään.
Suomi-koulun toiminta palasi lähes kahden vuoden tauon jälkeen lähiopetukseen jo viime syksynä, ja joka toinen viikko kuuluu Santa Dorotean kirkon sisäpihalta iloista kikatusta, kun lapset ovat palanneet sinne pelaamaan ja leikkimään. Ryhmiä on kolme ja lähes 30 lasta tapaavat toisiaan joka toinen viikko, kuuden opettajan valvomina. Seuran rikas kirjasto on auki samoina aikoina koulun tiloissa.
Aikuisten suomen kielen kurssit jatkuvat toistaiseksi etänä. Kursseja on joka viikko, ja opiskelijoita on 21. Seuramme lahjoittaa joka vuosi 900 euron arvoisen stipendin aikuisopiskelijalle, joka saa parhaat pisteet hakuprosessissa ja pääsee siis osallistumaan suomen kielen intensiivikurssille Suomessa. Koska parina vuotena ei ole voitu matkustaa Suomeen, opiskelee Jyväskylän Suomen kielen ja kulttuurin kesälukiossa tänä vuonna peräti kolme roomalaista stipendiaattiamme!
Juttutupa Roomassa on Seuramme koordinoima keskustelu- ja tapaamissarja, jossa käsitellään suomalaisuutta, italialaisuutta sekä ajankohtaisia teemoja aina uudesta näkökulmasta. Palasimme tapaamisiin syksyllä Villa Lanten vieraina jossa Pia Rämä-Ory, Pariisin yliopiston “Kieli ja kognitio” tutkimusryhmästä johdatteli keskustelua kaksikieliseksi kasvamisesta. Keväällä taas tutustuimme Silja Tuomisen opastuksella Rooman protestanttiseen hautausmaahan Cimitero Accattolicoon, jossa on paikka myös suomalaisella kuvanveistäjä Johannes Takasella.
Opimme lisäksi pandemian aikana kokkaamaan etänä yhdessä Rooman Suurlähetystön kokin, Kimmo Kettusen, kanssa ja näitä Juttutupa sarjaan kuuluvia tapaamisia olemme jatkaneet etänä nyt keväälläkin jo pariin kertaan, teimme mm. kalakeittoa ja perunarieskoja, ja tietysti karjalanpiirakoita!
Talven kohokohta ovat perinteiset pikkujoulut, ja vietimme niitä hieman rajatusti vain lasten kanssa koulumme tiloissa Trasteveressa, jonka lisäksi pääsimme perinteiseen joulukirkkoon Santa Brigidan kappeliin, jonne palaamme toukokuussa Suvimessuun.
Näiden perinteisimpien tapaamistemme lisäksi, syksyllä palaamme mm. pesäpallokerhomme toimintaan, ja järjestämme Seuran 35-vuotisjuhlan.
Seuran johtokuntaan kuuluu kuusi vahvaa ja aktiivista naista ja tapailemme muutaman kuukauden välein, mutta WhatsApp käy kuumana joka viikko, sillä tekemistä ja ideoita meiltä ei puutu!
Satu Sulkunen/Rooma toukokuussa 2022