Muuttuva ulkosuomalaisuus ja toiveena hyvä vanhuus -seminaari 7.5.2024

Muuttuva ulkosuomalaisuus ja toiveena hyvä vanhuus seminaari

Seminaari toteutetaan yhteistyössä Siirtolaisuusinstituutin, Kirkkohallituksen ja Suomen Merimieskirkon kanssa. Tilaisuus koostuu tutkijaseminaarista ja asiantuntija-puheenvuoroista. Myös etäosallistujat ovat tervetulleita osallistumaan keskusteluun. Noudatamme tilaisuudessa turvallisemman tilaisuuden periaatteita.

Aika: Tiistai 7.5.2024 klo 14-17.30
Paikka: Siirtolaisuusinstituutti, Turku, Hämeenkatu 13, luentosali 3 krs. (esteetön)
Muoto: Hybridi (lähitapaaminen ja Zoom)

Seminaarin ohjelma

14.00-15.30 Tutkijaseminaari
Samira Saramo (vastaava tutkija, Siirtolaisuusinstituutti): Seminaarin avaussanat
Marja Vaarama (Professori emerita, Itä-Suomen yliopisto): Toiveena tavallinen, hyvä elämä: Suomalaisten mielikuvat ja kokemukset vanhuudesta.
Tuire Liimatainen (erikoistutkija, Siirtolaisuusinstituutti): Ulkosuomalaisten digitaaliset diasporat – Näkökulmia ulkosuomalaisuuteen, digitalisaatioon ja ikääntymiseen
15.15-15.30 Keskustelu
15.30-16.00 Kahvitauko

16.00-17.30 Yhteistyökumppaneiden puheenvuorot
Jenny Orphanou (asiantuntija, Suomi-Seura): Suomi-Seuran toiminta ja neuvontapalvelut
Riikka Porkola (asiantuntija, Kirkkohallitus): Kirkon ulkosuomalaistyön ja Merimieskirkon yhteistyö tiivistyy
Mari Hilonen (sosiaalikuraattori, Merimieskirkko): Ikääntyvien toimintaryhmät ja vapaaehtoistyö Kreikassa
17.30 Loppukeskustelu ja loppusanat Samira Saramo.

Osallistuminen seminaariin

Tutkijaseminaari järjestetään hybriditilaisuutena. Seminaariin on mahdollista osallistua joko paikan päällä Turussa tai sähköisesti Zoom-etäohjelmiston avulla. Etäyhteydellä ilmoittautuneille lähetetään Zoom-linkki ennen tilaisuutta.

Voit halutessasi osallistua pelkästään tutkijaseminaariin tai kahvitauon jälkeen järjestettävään palveluiden esittelyyn.

Ilmoittauduthan seminaariin etukäteen oheisen linkin kautta viimeistään 6.5.2024.

Ilmoittautuminen

Tilaisuus on osa Siirtolaisuusinstituutin 50v. juhlavuoden tutkijaseminaaria ja Sivistyksen teemavuotta. Tilaisuus myös osuu Suomi-Seuran 97. syntymäpäivään. Lämpimästi tervetuloa mukaan!