Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille lopetetaan

Suomen hallitus on päättänyt lopettaa kansaneläkkeiden maksamisen ulkomailla asuville. Päätös koskee noin 25 700 henkilöä ja päätöksen on tarkoitus astua voimaan vuodenvaihteessa. Tämä on osa hallituksen päätöksiä, joilla pyritään parantamaan julkisen talouden kestävyyttä ja luomaan edellytykset velkaantumisen kasvun taittamiseen.

Hallituksen päätös lopettaa kansaneläkkeiden maksu ulkomaille perustuu EU-tuomioistuimen päätökseen vuodelta 2017. Ruotsi teki vastaavan päätöksen vuoden 2023 alusta, mikä herätti suurta tyytymättömyyttä Ruotsista Suomeen (paluu)muuttaneiden keskuudessa. Ruotsin hallituksen päätös kosketti arviolta noin 17 000 suomalaista. Orpon hallituksen päätös herättää nyt vähintäänkin hämmennystä ympäri maailmaa ulkokansalaisten keskuudessa.

Ulkomaille maksetut kansaneläkkeet

Kansaneläke voi olla joko vanhuuseläkettä tai työkyvyttömyyseläkettä. Jos työeläke on pieni tai työeläkettä ei saa ollenkaan, voi saada kansaneläkettä. Kansaneläkkeen maksaa Kela. Vuonna 2023 kansaneläkkeitä maksettiin 25691 ulkomailla asuvalle henkilölle. Ulkomaille maksetun kansaneläkkeen kokonaismäärä vuonna 2023 oli 43 303 236 euroa. Säästövaikutuksen arvioidaan olevan 38 miljoonaa euroa vuonna 2025. (Lähde: Kela)

Kuvio: ulkomailla asuvat Kelan kansaneläkkeiden saajat niissä viidessä valtiossa, joissa saajia oli eniten 31.12.2023. Kuvasta näkee, että Ruotsiin maksetaan kaikista ulkomaista selvästi eniten Kelan kansaneläkkeitä.

Vuonna 2023 kansaneläkkeitä on maksettu 45 valtioon. Kelan ulkomaille vuonna 2023 maksamat kansaneläkkeet ovat noin 2 % kaikista Kelan maksamista kansaneläkkeistä. Ulkomailla asuvista kansaneläkkeen saajista suurin osa (18015 henkilöä) asuu Ruotsissa. Kansaneläkkeen saajien kärkimaista Ruotsin perässä ovat Viro (2046), Saksa (1514), Australia (1123) ja Espanja (560). Kärkiviisikon jälkeen yli sadan ulkomailla asuvan kansaneläkkeen saajan maat sijoittuvat seuraavasti: Norja (295), Britannia (292), Tanska (236), Puola (207), Alankomaat (188), Ranska (184), Italia (152), Sveitsi (109).

Hallituksen linjaus tuli yllätyksenä

Orpon hallituksen ja valtiovarainministeri Purran päätös lakkauttaa kansaneläkkeiden maksu ulkomaille tuli ilman ennakkovaroitusta täytenä yllätyksenä. Se on ymmärrettävästi herättänyt pettymystä ulkosuomalaisten keskuudessa. Suomi-Seura seuraa päätöksen vaikutuksia ulkosuomalaisiin.