Sudbury Finnish Language School fyller 50

Sudbury Finnish Language School fyller 50 år i år i norra Ontario, Kanada.
Vår skola är så glad över att fira vårt 50:e år och vill dela denna nyhet med dig!
Under årens lopp har vi inte bara lärt ut det finska språket, utan också kultur, seder, traditioner, folkdans, historia, konst, hantverk, sport och allt om Finland. Vi har hållit lektioner i flera skolor och platser i området och våra klasser har uppträtt och deltagit i många finska evenemang i Sudbury och andra städer; i parader, pjäser, sketcher , konserter, poesi, sport, sång och dans. Våra klasser börjar med att hela skolan sjunger “Maamme” tillsammans.
Många finska invandrare flyttade till Sudburyområdet eftersom det är mycket likt vissa delar av Finland med sina många skogar och sjöar. Vi undervisar nu andra, tredje och fjärde generationens elever om deras rötter och arv.
För närvarande kommer vi att under hösten undervisa våra barnklasser för juniora nybörjare och mellanstadieklasser på plats och våra vuxenklasser för nybörjare, mellanstadieklasser och avancerade klasser på nätet i zoom. Vi har också haft ett sommarläger där barnen fortsätter sina finska lektioner och lär sig baka pulla och spela pesäpallo, mölkky och bastu samt simma varje dag.
Den 2 september kommer vi att plantera blommor i Kivi Park i Sudbury för att fira vårt 50-årsjubileum och hoppas på många blåvita blommor. Självklart kommer det att serveras kaffe och tårta. Vi kommer också att köpa en bänk till de äldre invånarna på Finlandia Village.
Ett stort tack till alla våra elever, föräldrar, lärare, styrelsemedlemmar, supportrar, Suomi Seura och all hjälp vi fått under åren!
Följ gärna med oss om du vill genom att följa oss på facebook: Sudbury Finnish Language School. Bästa hälsningar till alla finska språkskolor runt om i världen!

Till vänster Nina Mäki, ordförande för Sudbury Finnish Language School och till höger Norma Rautiainen, vice ordförande.