Sudburyn Suomen Kielen Koulu 50 vuotta

Sudburyn Suomen Kielen koulu täyttää tänä vuonna 50 vuotta Pohjois-Ontariossa, Kanadassa.
Koulumme on innoissaan juhliessaan 50 vuoden merkkipaalua ja haluamme jakaa tämän uutisen kanssanne!
Vuosien varrella olemme opettaneet suomen kielen lisäksi myös kulttuuria, tapoja, perinteitä, kansantanssia, historiaa, taidetta, käsitöitä, urheilua ja kaikkea Suomesta. Olemme pitäneet tunteja useissa kouluissa ja paikkakunnilla alueellamme, ja luokkamme ovat esiintyneet ja osallistuneet moniin suomalaisiin tapahtumiin Sudburyssa ja muissa kaupungeissa; paraateihin, näytelmiin, sketseihin, konsertteihin, runoihin, urheiluun, lauluun ja tanssiin. Oppituntimme alkavat siten, että koko koulu laulaa yhdessä ”Maamme”.
Monet suomalaiset maahanmuuttajat muuttivat Sudburyn alueelle, koska se muistuttaa paljon Suomea monine metsineen ja järvineen. Opetamme nyt toisen, kolmannen ja neljännen sukupolven oppilaille heidän juuristaan ja perinnöstään.
Tänä syksynä järjestämme kursseja aloitteleville ja keskitasoisille lastenluokillemme ja on-line Zoom-kursseja aloitteleville, keskitasoisille ja edistyneille aikuisluokillemme. Meillä on ollut myös lasten kesäleiri, jossa lapset ovat voineet jatkaa suomen kielen kurssejaan ja oppineet leipomaan pullaa, pelaamaan pesäpalloa, mölkkyä sekä voineet saunoa ja uida joka päivä.
Syyskuun 2. päivänä istutamme kukkia Kivi Park -puistossa Sudburyssa 50-vuotisjuhlavuotemme kunniaksi, toivoen saavamme paljon sinivalkoisia kukkia. Kahvia ja kakkua on tietysti tarjolla. Hankimme myös penkin Finlandia-kylän senioriasukkaille.
Suuret kiitokset kaikille oppilaillemme, vanhemmille, opettajille, johtokunnan jäsenille, tukijoille, Suomi-Seuralle kaikesta avusta, jota olemme saaneet vuosien varrella!
Liittykää halutessanne seuraamaan meitä Facebookissa: Sudbury Finnish Language School. Terveisiä kaikille Suomi-kouluille ympäri maailmaa!

Kuvassa vasemmalla Sudburyn Suomen Kielen Koulun puheenjohtaja Nina Mäki ja oikealla varapuheenjohtaja Norma Rautiainen.