Suomen europarlamenttivaalit 2024 – kirjeäänestäminen alkaa 10.5.

Euroopan kartta, jossa teksti EU-vaalit 2024 ja EU:n tähtikuvio.

Vaaleissa valitaan Suomen 15 europarlamentaarikkoa (eli meppiä) seuraavaksi viisivuotiskaudeksi.

Aikataulu

• 10.5.2024 Ehdokkaiden ehdokasnumerot julkaistaan ja kirjeäänestys alkaa (vaaleissa ehdolla olevien numerot julkaistaan oikeusministeriön tieto ja tulospalvelussa 10.5.).
  • 29.5.–1.6.2024 ennakkoäänestys ulkomailla katso ennakkoäänestyspaikat (vaalit.fi)
  • 29.5.–4.6.2024 ennakkoäänestys Suomessa.
  • 7.6.2024 kello 19 mennessä kirjeäänestyksen lähetekuorten tulee olla asianomaisen kunnan keskusvaalilautakunnassa.
  • 9.6.2024 vaalipäivä Suomessa, jolloin äänioikeutettu saa äänestää vain siinä äänestyspaikassa, joka on merkitty äänioikeusrekisteriin ja äänestäjälle postitse saapuneeseen ilmoituskorttiin. Äänestyspaikat ovat avoinna klo 9–20.

Tietoa ehdokkaista

Eurovaalit 2024 kattavasti esillä Ylen eri alustoilla  – Ylen tiedotteet – yle.fi

Voit tutustua ehdokkaisiin vaalikoneiden avulla, joita julkaistaan toukokuun aikana (alla olevaa lista päivitetty 8.5.).

Helsingin Sanomat vaalikone
Vaalikone – MTVuutiset.fi
Vaalikone | Keskisuomalainen (ksml.fi)
Vaalikone – Kauppalehti

Äänestäminen europarlamenttivaaleissa

Jokainen viimeistään vaalipäivänä 18 vuotta täyttänyt Suomen kansalainen
on äänioikeutettu asuinpaikkaan katsomatta Suomen europarlamenttivaaleissa.

Äänioikeutettu saa europarlamenttivaaleissa äänestää vain yhdessä EU:n jäsenvaltiossa:
joko kotivaltiossaan tai siinä valtiossa, jossa asuu (asuinvaltiossaan).
Toisessa EU-jäsenvaltiossa asuva Suomen kansalainen saa siis valita,
äänestääkö hän asuinvaltionsa vai Suomen europarlamenttivaaleissa.

Lisätietoa äänestämisestä europarlamenttivaaleissa

vaalit.fi -sivut
Euroopan parlamentin EU-vaalit 2024 -sivut

Kirjeäänestäminen

Ulkomailla koko ennakkoäänestysajanjakson ja vaalipäivän asuvat tai oleskelevat voivat äänestää vaaleissa kirjeitse ulkomailta.

Äänestääkseen kirjeitse on tilattava kirjeäänestykseen tarvittavat asiakirjat oikeusministeriön tilauspalvelusta. Asiakirjat toimitetaan ulkomaan osoitteeseen. Äänestäminen kirjeitse on mahdollista aikaisintaan 10.5.2024. Äänestäjän tulee postittaa vaalikuoreen suljettu äänestyslippu ja lähetekirjeen sisältävä lähetekuori Suomeen sen kunnan keskusvaalilautakunnalle, joka on merkitty äänioikeusrekisteriin hänen äänioikeuskunnakseen. Äänestyslipun tulee olla perillä viimeistään 7.6.2024 klo 19. Äänestäjä on itse vastuussa äänestyslipun lähettämisestä ajoissa keskusvaalilautakunnalle.

Äänestäjä tarvitsee kaksi täysikäistä todistajaa. Äänestyksen yhteydessä todistajien on annettava allekirjoitukset sekä syntymäajat ja osoitetiedot lähetekirjeeseen. Kirjeäänestäjiltä kerätyn palautteen mukaan (VIRTA-keskustelun loppulausuma kirjeäänestys eduskuntavaaleissa 2023) tämä on vaikeuttanut todistajien saamista.

Todistajien vakuutus –kohtaan on nyt tehty lisäys, jossa kerrotaan todistajille suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, että heidän tiedot kerätään lähetekirjeelle sen vuoksi, että Suomen vaaliviranomainen voi vakuuttua todistajien allekirjoitusten oikeellisuudesta. Lisäksi siinä muistutetaan, että todistajien ilmoittamia tietoja käsittelevät Suomen vaaliviranomaiset ja tiedot hävitetään vaalien jälkeen.

Kirjeäänestysasiakirjat sisältävät yksityiskohtaisempaa tietoa kirjeäänestyksestä.

Lisätietoa kirjeäänestyksestä (vaalit.fi)

Jos olet tilannut kirjeäänestysmateriaalin, voit halutessasi äänestää ennakkoon  äänestyspaikoissa. Kirjeäänestysmateriaalin tilaaminen ei vielä estä äänestämästä muulla tavoin. Jokaisella äänioikeutetulla on vaaleissa käytössään yksi ääni. Jos olet jo lähettänyt kirjeäänesi Suomeen, et enää voi äänestää uudestaan. Useammin kuin kerran äänestäminen on säädetty laissa rangaistavaksi.