Finland-Samfundets direktion 2023 – 2024

Pekka Sauri
, doktor
Tarja Valde-Brown, Partner, Eurofacts
Veera Toivonen, lärare, ordförande för stödföreningen för Finlandsskolor Ella Turta, pol. mag.
Anne-Mari Paster, ordförande för Finlandia Foundation National, USA Henri Syvänen, EM
Satu Oldendorff, expert på utlandsfinländararbetet Jouni Slagner, 1. vice ordförande för Sverigefinnarnas Riksförbundet
Saara Pellander, direktör, Migrationsinstitutet Hannu Suihkonen, generalsekreterare, Sjömanskyrkan rf
Laura Kamras  Mari K. Niemi
Tomi Räsänen Minna Karisto
Paula Tiihonen Jack Raisanen
Jussi Tanner, konsular chef, förträdare för utrikesministeriet Mika Kukkonen

PEKKA SAURI

VEERA TOIVONEN

Största delen av finländska påverkans- och konkurrenskraften finns utomlands. Varje utlandsfinländare bidrar för sin del till varumärket Finland och Finlandsbilden samt synliggör Finland där de verkar. I detta arbete på gräsrotsnivå är utlandsfinländarnas insats viktigare och personligt effektivare än en enda officiell rapport eller tillställning. Kunskaperna bland de finländare som bor utanför Finland ska identifieras och erkännas allt bättre i Finland. Det informations- och färdighetsnätverk de bildar i världen ska bli allt smidigare och föras allt närmare samhället, företagsvärlden och vardagen i Finland.
Själv har jag tidigare varit utlandsfinländare – totalt runt tio år i tre länder har gett mig perspektiv på hur finländska samhället kan kombineras med livsrytmen i andra länder. Utlandsfinländare är en hjärtefråga för mig och jag hoppas att jag som styrelsemedlem på Finland-Samfundet kan för min del påverka denna fråga som rör hela Finland. Vi kan ha mer innehåll, förnya våra verksamhetssätt och stärka nätverken såväl från Finland utomlands och från utlandet till Finland som mellan utlandsfinländare i världen.

ANNE-MARI PASTER

SATU OLDENDORF