Yle Areenan käytöstä ja toimivuudesta ulkomailla runsaasti palautetta

3.2.2022

Tammikuussa 2022 keräsimme palautetta Yle Areenan käytöstä ja toimivuudesta maailmalla. Saimme viestejä runsaasti sekä sähköpostin että sosiaalisen median välityksellä yhteensä 12 maasta. Suuri kiitos arvokkaista kommenteistanne!

Palautteet sisälsivät sekä kiitoksia että kehittämisehdotuksia. Vastaajat kertoivat katselevansa ja kuuntelevansa Areenasta muun muassa uutisia ja ajankohtaisohjelmia, sarjoja, viihdettä ja dokumentteja. Suomenkieliset lastenohjelmat koettiin tärkeinä lasten kielenkehitykselle.

Vastauksista kävi ilmi, että rajattu ohjelmien näkyvyys koettiin ikäväksi ja ratkaisuja – vaikka maksullisiakin – toivottiin. Vastauksista myös korostui, että EU-alueen ulkopuolella asuvat ulkosuomalaiset, nyt myös Brexitin myötä Isossa-Britanniassa asuvat henkilöt, ovat EU-kansalaisiin verrattuna heikommassa asemassa Areenan katselumahdollisuuksien suhteen.

Yleisesti vastauksista selvisi, että Yle Areena on tärkeä väylä suomalaisen kielen ja kulttuurin ylläpitoon. Eräs vastaaja Saksasta kuvasi Areenan merkitystä näin:

Ohjelmat antavat minulle mahdollisuuden kokea yhteyttä Suomeen ja suomalaisuuteen. Areenan ohjelmat tarjoavat keskusteltavaa perheen ja ystävien kanssa, on kiva voida jakaa näitä samoja kokemuksia.”

Palautteet ovat nyt toimitettu Ylelle. Käsittelemme aihetta myös seuraavassa Suomen Silta -lehdessä.

Lisätietoa: palvelupäällikkö Senni Jyrkiäinen etunimi.sukunimi@suomi-seura.fi

Ylelle voi lähettää suoraan kysymyksiä ja palautetta asiakaspalveluun  asiakaspalvelu@yle.fi ja tekniseen tukeen tekninen.neuvonta@yle.fi

Yle Areenan Katsottavissa ulkomailla – suosituimmat -osio

Yle Areenan Tuoreimmat eli samana päivänä palveluun tulleet ulkomailla katsottavat ohjelmat