Virtuaalinen Suomi-kylä 7. – 13.6.2021

ISO KIITOS KAIKILLE SUOMI-KYLÄÄN OSALLISTUNEILLE!
TACK TILL ER ALLA SOM DELTOG I SUOMI-KYLÄ!
THANK YOU ALL FOR TAKING PART IN SUOMI-KYLÄ!

ENSIMMÄINEN VIRTUAALINEN SUOMI-KYLÄ -TAPAHTUMA ON PÄÄTTYNYT.

SUOMI-KYLÄSSÄ OLI YLI 2 300 KÄVIJÄÄ JA KAIKKIAAN VIIKON AIKANA JÄRJESTETTIIN  160 TAPAHTUMAA. IHAN MAHTAVAA!!!

Tapahtumaviikolla Suomi-kylä täyttyi kulttuuritapahtumista, webinaareista, keskustelutilaisuuksista ja ulkosuomalaisille suunnattujen palveluiden esittelyistä. Tapahtuma oli pääosin suomenkielinen. Suomi-kylässä järjestettiin ulkosuomalaisparlamentin istunto 11. – 12.6. ensimmäistä kertaa etänä.

TUTUSTU SUOMI-KYLÄN RUNSAASEEN OHJELMAAN

Sininen ja valkoinen

– Ulkosuomalaisten suurkuoro, Jukka kuoppamäki ja Inka Auhagen
Ulkosuomalaisten ainutlaatuiseen virtuaalikuorohankkeeseen osallistui 300 kuorolaista 30 kuorosta Pohjois-Amerikasta ja Euroopasta. Ulkosuomalaiskuorohankkeesta vastasi kuoronjohtaja Maria Männistö Seattlesta ja Eva-Christina Pietarinen Hampurista.

Mitä kuuluu maailmankuululle nobelistillemme Bengt Holmströmille?

Vuoden ulkosuomalaiseksi 2008 valittu Bengt Holmström suurlähettiläs Petri Tuomi-Nikulan haastattelussa. Aiheina mm. suomalaiset maailmalla, Suomen globaali rooli ja näkyvyys ja maailman talouden tilanne pandemian jälkeen.

Maailmankuulu kapellimestari Osmo Vänskä filmitähti Liana Kaarinan haastateltavana

Freelance-toimittaja Tomi Hinkkanen

Ulkosuomalaistoimittaja Tomi Hinkkanen työskenteli Los Angelesissa vuosina 1994 – 2021. Hän kirjoitti noina vuosina tuhansia artikkeleja suomalaisiin medioihin Yhdysvalloista: uutisilmiö- ja henkilöjuttuja eri aiheista ja niin tähdistä kuin taviksistakin. Hän on elänyt valtaosan elämästään Amerikassa, mutta Suomeen työskennellen.

Muuttuva ulkosuomalaisuus : Kyselytutkimus maastamuutosta ja ulkosuomalaisuudesta

Muuttuva ulkosuomalaisuus -kyselytutkimuksen tavoitteena on muodostaa ajankohtainen kuva tämän päivän nopeasti muuttuvasta ulkosuomalaisuudesta maailman eri kolkissa. Kyselytutkimuksen toteuttaneet Siirtolaisuusinstituutin erikoistutkija Tuomas Hovi ja vastaava tutkija Miika Tervonen kertovat tutkimuksen tuloksista.

Ovi auki suomalaiseen lukioon!

Haaveiletko vaihdosta suomalaisessa lukiossa, wanhojen tansseista, penkkareista tai jopa ylioppilaslakista? Tule kuuntelemaan kokemuksia ja vinkkejä vaihdosta suomalaisessa lukiossa ja opiskelusta suomalaisessa lukiossa nettilukion kautta. Mukana kokemusasiantuntijoita eri näkökulmista. Järjestää: Frankfurtin Suomi-koulu.

Suomi-koulujen tuki ry sekä Belgian Suomi-koulun Tarinapyrstö-projekti esittäytyy

ULKOSUOMALAISPARLAMENTIN 10. ISTUNTO 11.-12.6.2021:

Eduskunnan puhemies Anu Vehviläisen tervehdys

Finlandia, op. 26 – Ulkosuomalaisten suurkuoro

Ruusamari Teppo, piano
Ulkosuomalaisten suurkuoro, johtajat: Eva-Christina Pietarinen ja Maria Männistö

Varapuhemiesten alue-esittelyt

Nuorten Foorumin tervehdys

Tervehdys ulkosuomalaisparlamentille nuorilta suomalaisilta ympäri maailmalta. Video on kuvattu Suomi-Seura ry:n virtuaalisessa NuortenFoorumi-tapahtumassa.

VIRTUAALINEN SUOMI-KYLÄ

MIKÄ? virtuaalinen Suomi-kylä on Suomi-Seura ry:n järjestämä viikon kestävä tapahtuma. Suomi-kylä on kohtaamispaikka, jossa keskustellaan ulkosuomalaisille tärkeistä asioista, esitellään ulkosuomalaisille suunnattuja palveluja sekä suomalaista kulttuuria ja osaamista. Ja tietenkin pidetään hauskaa!
KENELLE? Suomi-kylä on avoin kaikille ulkosuomalaisille ja ulkosuomalaisuudesta kiinnostuneille. Tapahtuma on pääosin suomenkielinen.
MILLOIN?  Suomi-kylä on auki 24/7 koko viikon 7. – 13.6.2021.
MISSÄ? Suomi-kylä on rakennettu kotimaiselle pilvipalvelualustalle. Tarvitset osallistumiseen vain tietokoneen ja toimivan Internet-yhteyden.
MITÄ? Voit tavata muita ulkosuomalaisia kylän kahvilassa tai puistossa, osallistua kyläkoulun suomen kielen tunnille, rauhoittua kyläkirkossa, käydä työkkärissä juttelemassa Suomen työmahdollisuuksista, keskustella viranomaisten kanssa mm. passi-, asevelvollisuus-, verotus- ja eläkekysymyksistä, ottaa osaa webinaareihin ja paljon muuta.
HINTA? Tapahtuma on maksuton ja vaatii vain rekisteröitymisen.
MITEN? Tapahtumaan mahtuu 3 000 osallistujaa ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Osallistuneiden kesken arvotaan kirjoja.

Kaikki ajat ovat SUOMEN aikaa (UTC+3)
Ohjelma ma 7.6. siirry ohjelmaan>
Ohjelma ti   8.6. siirry ohjelmaan>
Ohjelma ke  9.6. siirry ohjelmaan>
Ohjelma to 10.6. siirry ohjelmaan>
Ohjelma pe 11.6. siirry ohjelmaan>
Ohjelma la 12.6.  siirry ohjelmaan>
Ohjelma su 13.6. siirry ohjelmaan>

Ohjelma 7.-13.6. siirry ohjelmaan>

LISÄTIETOJA

Lisätietoja tapahtumasta antaa:
toiminnanjohtaja Tina Strandberg tina.strandberg@suomi-seura.fi
Median yhteydenotot: Senni Jyrkiäinen senni.jyrkiainen@suomi-seura.fi puh: +358 (0)41 7310683

Suomi-kylä Facebookissa: osallistu ja jaa tapahtuma täältä!
Virtuaalisen Suomi-kylän tunniste somessa #suomikyla

VIRTUAALISESSA SUOMI-KYLÄSSÄ MUKANA

Turkoosin sinisellä taustalla lukee UraPark

Suomi-kylässä
toimivat kumppanit:
• Suomi-Seuran jäsenyhteisöjen järjestämää ohjelmaa mm.
monikielisten lasten isovanhempien tukeminen. Järjestäjä: SenioriForum
Zürich ja Zürichin Suomi-koulu
• Suomi-Seuran järjestämä webinaari ”Kohtaamisten tulevaisuus”,
puhujana Perttu Pölönen.