Itä-Euroopan alue

Sakari Neuvonen

Sähköposti: sakari@tamperemaja.ee

Sakari syntyi Pieksämäellä vuonna 1964. Nuoruudessaan hän toimi aktiivisesti erilaisissa luonnonsuojelujärjestöissä. Opiskeli toimittajaksi Inarin opistossa journalistiikkaa ja toimi muutaman vuoden toimittajana. Vuonna 1991 hän aloitti saamen kielen opinnot Oulun yliopistossa ja seuraavana vuonna hän lähti vaihto-oppilaaksi Tarton yliopistoon. Sakari päätti vaihtaa pääaineen viron kieleen ja valmistui vuonna 2000 filologian maisteriksi pääaineenaan viron kieli. Opiskelija-aikoinaan Sakari oli uudelleen perustamassa Tarton yliopistossa toimivaa suomalaisosakuntaa Fraternitas Fennicaa (neuvostoaikana osakuntatoiminta oli lakkautettu Virossa).

Sakari aloitti vuonna 1999 vaimonsa Tiian kanssa kulttuuriohjaajana Tampere-majassa, joka on ystävyyskaupunkien Tarton ja Tampereen yhteinen kulttuuri- ja yhteistyökeskus. Vuonna 2004 avioparille syntyi Helmi-tytär. Sakari jäi koti-isäksi. Kun Helmi aloitti päiväkodin, Sakari päätti opiskella sitä, mitä hän on aina harrastanut eli puukäsitöitä. Sakari pääsi Tarton taidekorkeakoulun huonekaluosastolle ja valmistui huonekalusuunnittelijaksi vuonna 2011. Hän päätti jatkaa vielä opiskelua ja valmistui virtuaaliympäristöjen suunnittelijaksi Tarton yliopiston maisteriohjelmasta (Design and Development of Virtual Environment).

Sakari ja Tiia harrastavat vanhan etelävirolaisen satavuotiaan kyläkoulun kunnostusta. Lisäksi heillä on kaksi koiraa, jotka ulkoiluttavat heitä. Sakari harrastaa musiikkia, hän on säveltänyt omia lauluja. Sakari sävelsi mm. Tarton Suomi-koulun tervehdyksen 100-vuotiaalle Suomelle. Se esitettiin Yleisradion selkouutisissa.

Sakarin ja Tiian johdolla Tampere-majasta on muodostunut Tarton suomalaisyhteisön olohuone. Talossa kokoontuvat suomalaisopiskelijoiden järjestöt (suomalainen osakunta, lääketieteen ja eläinlääketieteen opiskelijat). Majassa kokoontuvat myös suomenpojat eli virolaiset vapaaehtoiset Suomen sotien veteraanit. Suomenpojat ovat myöntäneet Sakarille kultaisen kunniamerkin avustaan veteraanien toimintaan. Vuonna 2012 tartonsuomalaiset päättivät perustaa Tarton Suomi-seuran ja Sakari valittiin seuran puheenjohtajaksi. Sakari on toiminut Tarton suomalaisen koulun hallituksen jäsenenä vuodesta 2013 lähtien. Vuonna 2017 Sakari valittiin ulkosuomalaisparlamentin Itä-Euroopan alueen varapuheenjohtajaksi.

Sakari Neuvosen varahenkilönä Itä-Euroopan alueella toimii Wladimir Kokko (Venäjä).