Ulkosuomalaisparlamentti

Ulkosuomalaisparlamentin 20 -vuotisjuhlaistunto Helsingin yliopistolla 16. – 17.6.2017. Kuva: Sini Castrén.

Ulkosuomalaisparlamentti (USP) perustettiin vuonna 1997 ulkosuomalaisyhteisöjen yhteistyöfoorumiksi, jossa maailmalla asuvat suomalaiset päättävät yhdessä tärkeäksi kokemistaan asioista. Toiminta suuntautuu ensisijaisesti Suomen päättäjiin, joille parlamentti pyrkii tiedottamaan ulkosuomalaisten olosuhteista ja näkökulmista.

Tähänastisten 22 toimintavuotensa aikana USP:n istunto on kokoontunut Helsingissä yhdeksän kertaa. Seuraava parlamentin istunto pidetään 11.-12. kesäkuuta 2020 Finlandia-talossa.

Ulkosuomalaisparlamentti on ulkosuomalaisten yhteisöjen yhteistyöfoorumi. USP toimii keskustelu- ja tiedotuskanavana sekä ulkosuomalaisille että Suomeen päin. Vaikuttajana USP huolehtii, että parlamentin hyväksymät päätöslauselmat välitetään päätöksentekijöille. Näin Suomen viranomaiset ja lainsäätäjät ja muut yhteiskunnalliset toimijat voivat paremmin huomioida ulkosuomalaisten näkemykset.

Toimintaan voi tulla mukaan liittymällä USP:n säännöt hyväksyneeseen ulkosuomalaisyhteisöön. Toimintaan ei sisälly taloudellisia etuja tai velvoitteita. Mukana on jo 538 ulkosuomalaisyhteisöä 36 maasta.

USP:n sihteeristönä toimii Suomi-Seura ry, joka edistää USP:n päätöslauselmia yhdessä kahdeksan alueellisesti valitun edustajan eli USP:n varapuhemiesten kanssa. Puhemiehistön työtä johtaa puhemies jona toimii kulloinenkin Suomi-Seuran puheenjohtaja.

Vieraile ulkosuomalaisparlamentin kotisivulla www.usp.fi

Alueen edustajan avustushakemus USP:n aluetoimintaan