Pöydän päällä kannettava tietokone ja muita tarvikkeita

Taustaa

Tämä on ensimmäinen osa neliosaisesta artikkelisarjasta, jossa käsitellään työnhakua Suomessa ja annetaan käytännön vinkkejä – ja linkkejä. Vaikka nämä vinkit on suunnattu osin paluumuuttajia silmällä pitäen, suuri osa niistä sopii myös niille ekspatriaateille, jotka haluavat edistää uraansa Suomen ulkopuolella.

Minun nimeni on Jaakko ja olen toiminut rekrytointialalla vuodesta 1996 lähtien. Kiitos kun tulet mukaan, nyt mennään!

Lähtöruutu

Työnhaun aluksi sinun tulee määritellä nykytilanne ja maali. Kartoita taitosi, kykysi, vahvuutesi, toiveesi ja unelmasi – persoonaasi unohtamatta. Pyri kiteyttämään realistinen tavoitteesi. Aina tuohon tavoitteeseesi et työnhaussa suinkaan pääse. On myös täysin normaalia, että matkan varrella tavoite muuttuu ja törmäätkin sattumalta johonkin hyvin odottamattomaan alaan tai tehtävään, joka sitten saattaakin olla sinulle juuri se oikea. Itsellenikin kävi niin!

Mutta ilman maalia työnhaustasi tulee helposti harhailua.

Kannattaa myös olla rauhallisin ja avoimin mielin. Lehtiartikkeleissa esitetään toisinaan määrätietoisia uralla etenemisiä ja johdonmukaisia työpaikanvaihdoksia. Vaikka niitäkin on, ne ovat usein myös vain jälkiviisautta – sattumalla on uran etenemisessä paljon suurempi osuus kuin halutaan myöntää. Eivätkä kaikki halua johtajiksi.

Seuraavassa vinkkejä työnhaun ensimmäisiksi toimenpiteiksi.

Työnhaun alkutoimenpiteet

a) Ilmoittaudu työnhakijaksi TE-toimistoon. Tämä avaa sinulle pääsyn TE-toimistojen tarjoaminen monipuolisten palveluiden piiriin.

Linkkejä:

b) Päivitä CV:si (curriculum vitae eli ansioluettelo), tulet tarvitsemaan ajantasaista CV:tä moneen kertaan. Netti on pullollaan erilaisia ohjeita CV:n kirjoittamiseen, joten en ala käydä tässä läpi kaikkia yksityiskohtia vaan nostan esiin muutaman oleellisen asian:

• CV:tä voisi verrata elintarvikkeen tuoteselosteeseen: se sisältää faktoja. Sen kaveri, saatekirje, motivation letter, tai millä nimellä sitä kutsuukin, on puolestaan markkinointiväline, jossa kehut itseäsi ja kerrot mitä haluaisit tehdä ja missä olisit hyvä.
  • CV:n pituudella ei ole mitään merkitystä, kunhan se vain sisältää työn kannalta oleellisia asioita. Kokenut CV:iden lukija osaa hyödyntää useampisivuisenkin CV:n.
  • Sisältö ratkaisee, ei muoto. Ellet ole hakemassa esimerkiksi taide-/media-alalle, älä tee ”hienon” näköistä ja ”luovaa” CV:tä, josta saa faktoja oikein hakemalla hakea.
  • Kirjoitusvirheet pilaavat mahdollisuuksiasi päästä haastatteluun.
  • Valokuvan saa laittaa mutta se ei ole pakollinen. Jos sinun on vaikea päättää, laitatko valokuvan vai et, laita.
  • Fiksu tapa on kirjoittaa ensin ”master-CV” jossa on ”kaikki mahdollinen” ja jota ylläpidät sitten loppuelämäsi ajan. Tästä sinun on sitten helppo muokata kuhunkin tarpeeseen sopiva versio poistamalla tarpeettomat asiat.

Linkkejä:

c) Luo tai laita kuntoon LinkedIn-profiilisi. LinkedIn on paikka, jossa työnantajat samoilevat rutiininomaisesti osaajia etsiessään. Myös LinkedIn-profiilin laatimisesta löydät paljon ohjeita netistä, joten en käsittele sitä tässä sen syvemmin. Haluan kuitenkin tässä yhteydessä nostaa esiin LinkedIn-gurun, Tom Laineen. Kannattaa tutustua hänen sivustoonsa, sieltä löytyy paljon tietoa ja vinkkejä LinkedInin käyttöön.

d) Työnhaun opettelua

Työnhakukin on taito, ja taitoja voi opetella, parantaa ja harjoitella.

Tänä päivänä on tarjolla paljon maksutonta työnhaun opastusta ja koulutusta. Sitä tarjoavat esimerkiksi TE-toimistot, ammattiliitot, jopa LinkedInillä on omaa tarjontaa. Pohdi, onko omassa verkostossasi jo organisaatioita, jotka voisivat tarjota sinulle koulutusta!

Artikkelisarjan seuraavassa osassa käsitellään tarkemmin CV:n laatimista, ja sitä seuraavassa osassa eri työnhaun kanavia ja sitä miten valitset niistä sinulle sopivimmat. Joten tarkkaile tätä blogipalstaa!

Jaakko Anttila

Jaakko Anttila, Research Consultant & PartnerFineks

Suomi-Seura edistää ulkosuomalaisten etätyömahdollisuuksia ja sujuvaa paluumuuttoa Osaajaväylä Suomeen -mallin avulla. Fineks-ekspatriaattipalvelu on yksi Suomi-Seura ry:n vuoden 2022 yhteistyökumppaneista. Lue lisää yhteistyöstä ja Fineksin tarjoamista palveluista täältä.