Nainen näyttää työhakemustaan kannettavalta tietokoneeltaan kahdelle kaverilleen, jotka istuvat hänen molemmilla puolillaan.

Taustaa

Tämä on kolmas osa neliosaisesta artikkelisarjasta, jossa käsitellään työnhakua Suomessa ja annetaan käytännön vinkkejä – ja linkkejä. Vaikka nämä vinkit on suunnattu osin paluumuuttajia silmällä pitäen, suuri osa niistä sopii myös niille ekspatriaateille, jotka haluavat edistää uraansa Suomen ulkopuolella.

Minun nimeni on Jaakko ja olen toiminut rekrytointialalla vuodesta 1996 lähtien. Kiitos kun olet mukana, matka jatkuu!

CV ja hakemus ovat kaksi eri dokumenttia

CV on tuoteseloste. Se kertoo muun muassa mitä olet tehnyt ja opiskellut – millaista kokemusta sinulla on. CV kertoo faktat.

Hakemus (a cover letter, covering letter, motivation letter, motivational letter, letter of motivation) on puolestaan markkinointityökalu. Sen avulla mainostat itseäsi, kerrot, miksi juuri sinut pitäisi valita tiettyyn avoinna olevaan positioon (työhakemus, letter of application) tai johonkin mahdolliseen, vielä tarkemmin määrittelemättömään positioon (avoin hakemus, letter of inquiry) kohdeorganisaatiossa. Eli avoimella hakemuksella lähestytään toivottua työnantajaa ja pyritään herättämään heidän mielenkiintonsa, jotta päästään ehdokkaaksi nyt tai lähitulevaisuudessa haettavaksi julkistettavaan työpaikkaan tai mahdollisiin piilotyöpaikkoihin. Avoimen hakemuksen voi lähettää myös rekrytointiyrityksiin.

Hakemus ja CV täydentävät toisiaan, lähetä ne aina yhdessä. Voit siirtää hakemukseen sellaisia asioita, jotka tuntuvat CV:hen liian ”pehmeiltä”. Hakemus kertoo sinusta persoonana, mitä osaat, millainen olet, miksi työnantajan kannattaisi palkata juuri sinut.

Hyvän hakemuksen tuntomerkit

• tiivis, tarkka ja ajantasainen (kirjoita se yksilöitynä jokaiseen hakemaasi paikkaan)
  • kieliopillisesti ja teknisesti virheetön (luetuta ja pyydä kommentteja mielestäsi viimeisestä versiosta vielä kahdelta eri henkilöltä ennen sen lähettämistä)
  • voit halutessasi visualisoida asioita (aikajana, oppimiskäyrä)
  • konkretisoi asioita viittaamalla aiempiin työpaikkoihisi ja positioihisi, mieluiten tuoreisiin ja luonnollisesti sellaisiin, jotka vastaavat tavoittelemaasi paikkaa.
  • jos mahdollista, perustele ja havainnollista esittämiäsi asioita numeroiden avulla

Jos kyseessä on työhakemus, toimi näin:

• käytä saamaa kieltä, jota työpaikkailmoituksessa käytettiin (sama pätee CV:hen)
  • kirjoita kuvaus itsestäsi, älä toista tarpeettomasti CV:ssäsi jo olevia asioita vaan käytä adjektiiveja, kuvaile pehmeitä taitojasi, erityisosaamistasi, työtapojasi, tavoitteitasi, mikä saa sinut innostumaan jne.
  • ota työpaikkailmoitus ja poimi sieltä vaatimukset: tarkista onko kirjoittamassasi kuvauksessasi käsitelty kaikkia vaatimuksia, onko niihin vastaus/vastine – jollei, täydennä tekstiäsi niiltä osin
  • jos olet taipuvainen vaatimattomuuteen, tee vielä yksi kirjoituskierros, jossa lisäät itsekehua ja positiivisia adjektiiveja; jos olet taipuvainen ylenpalttiseen itsekehuun, tarkista, että sanoillesi löytyy aina vastine ja katetta CV:stäsi – niitä saatetaan kysyä haastattelussa

Jos kyseessä on avoin hakemus, toimi näin:

• älä turhaan lukitse ja rajoita mahdollisuuksiasi kertomalla tavoitteistasi liian laajalti tai tarkkaan (voit jättää ne kokonaan poiskin), saatat tällöin nimittäin rajata ulos jonkin position, jota et ole itse tullut ajatelleeksi ja joka kuitenkin voisi sopia sinulle todella hyvin (tämä on erityisen tärkeää, jos lähetät avoimen hakemuksen suorahakuyritykseen)
  • kerro myös nykyisestä työtilanteestasi, milloin voisit aloittaa uudessa positiossa ja esimerkiksi onko sinulla jotain maantieteellisiä rajoitteita työn vastaanottamisen suhteen
  • voit halutessasi laittaa avoimen hakemuksen loppuun suosittelijoitasi yhteystietoineen (kysy heiltä ensin suostumus tähän)
  • voit halutessasi helpottaa tiedon leviämistä kohdeorganisaation sisällä kirjoittamalla avoimen hakemuksesi loppuun esimerkiksi ”Luovutan tämän avoimen hakemukseni sekä CV:ni ja kaikki niiden sisältämät tiedot [organisaation nimi]:n vapaasti käytettäväksi rekrytoimistarkoitukseen [päivämäärä, esim. 3 vuoden päähän] saakka.”

Kerrataan vielä:

1. CV kertoo faktat, hakemus myy.
  2. Työhakemuksessa haetaan tiettyyn työpaikkaan.
  3. Avoimessa hakemuksessa haetaan laajemmin tiettyyn – tai mihin vain – organisaatioon tietämättä etukäteen onko siellä avoinna itselle sopivia työpaikkoja.

Ohessa erityisesti teknisesti (ulkoasu) hyvä työhakemusmalli.

Artikkelisarjan viimeisessä neljännessä osassa käsitellään tapoja ja työkaluja potentiaalisten työnantajaorganisaatioiden tunnistamiseksi ja kontaktoimiseksi. Joten tarkkaile tätä blogipalstaa!

Jaakko Anttila

Jaakko Anttila, Research Consultant & PartnerFineks

Suomi-Seura edistää ulkosuomalaisten etätyömahdollisuuksia ja sujuvaa paluumuuttoa Osaajaväylä Suomeen -mallin avulla. Fineks-ekspatriaattipalvelu on yksi Suomi-Seura ry:n vuoden 2022 yhteistyökumppaneista. Lue lisää yhteistyöstä ja Fineksin tarjoamista palveluista täältä.