Suomi-kylä 9.6.2021: Keskiviikko / Onsdag / Wednesday

Muutokset ohjelmassa ovat mahdollisia.
Ändringar i programmet kan förekomma.
Changes in the program are possible.

Kellonajat ovat Suomen aikaa UTC+3.
The program is mainly in Finnish. Note, that the times are in Helsinki time (UTC+3).
Programmet är huvudsakligen på finska. Observera att visningen hålls finsk tid UTC+3.

klo 8.00-16.00
Victor Ek:Muuttoneuvonta ja chat avoinna

klo 9.00-10.00
Tiedustele lakipalveluista
Järjestäjä: Nikula Legal

klo 9.00-10.00
Tervetuloa chattiin kysymään Seuranan toiminnasta ikääntyneiden yksinäisyyden poistamistyös
Seurana-chat
Järjestäjä: Seurana Oy

klo 9.00-11.00
Kirkon työntekijä tavattavissa
Live–chat
Järjestäjä: Kirkon ulkosuomalaistyö ja Merimieskirkko

klo 9.00–15.00
Chat auki, jos haluat kysyä Suomen työmarkkinoista, työnhausta tai miten Eures-palvelut voivat sinua auttaa.
Järjestäjä: Varsinais-Suomen TE/PORE

klo 10.00-10.30
Osallistu Scandic Hotelsin infotilaisuuteen, jossa sinulla on mahdollisuus voittaa majoituslahjakortti!

klo 10.00-11.30
Verkkokeskustelu:Ero ulkomailla
Järjestäjä Kaapatut lapset ry ja Perhe maailmalla -hanke

klo 10.00-12.00
Suomi-Seura ry:n jäsensihteeri Päivi Kukkakorpi tavattavissa chatissa.

klo 11.00 – 12.00
USP nyt ja tulevaisuudessa.

klo 11.00-12.00
Changing Finnish Emigrations: presenting survey results by Research Fellow Tuomas Hovi

klo 11.30-12.30
Perhe maailmalla -chat
Teema: Ulkosuomalaisuuden tunnemyrskyt.
Moderoijat: Perhe maailmalla -projektipäällikkö ja vertaisasiantuntijat.

klo 12.00-14.00
MScThesis, Returnees: Formative years Abroad.
Discussion. Tina Pienkuukka.

klo 13.00-15.00
Erätauko-keskustelu aiheesta: Suomalainen keskustelukulttuuri ja minä keskustelijana.
Minkälainen minä itse olen keskustelijana? MIllä tavalla olen muuttunut? Tule mukaan keskustelemaan ja jakamaan omia kokemuksiasi aiheestamme. Juuri sinun kokemuksesi on arvokas!
Mukaan mahtuu maximissaan 10 henkilöä. Paikat täyttyvät siinä järjestyksessä kun keskustelijoita tulee paikalle.

klo 14.00‒15.00
Kysy opiskelusta ja harrastamisesta Etelä-Helsingin kansalaisopistossa,
Etkon suunnittelija tavattavissa
Järjestäjä: KVS

klo 14.00-15.00
Uutta ulkosuomalaisstrategiaa varten ulkoministeriö toteutti analyysin verrokkimaiden tai muutoin kiinnostavina pidettyjen maiden ulkokansalaispolitiikoista ja käytänteistä.
Analyysin esittely.

klo 15.00-16.00
Vanhushoivan tilanne Suomessa
Tervetuloa kuuntelemaan vanhushoivan tilanteesta Suomessa sekä keskustelemaan Seurana Oy:n toiminnasta alan parissa
Videokeskustelu
Järjestäjä: Seurana Oy

klo 15.00-17.00
Kirkon työntekijä tavattavissa
Järjestäjä: Kirkon ulkosuomalaistyö ja Merimieskirkko

klo 15.00-16.00
Opiskele Oulussa
Kaipaako oma osaaminen päivittämistä tai onko perheessä jatko-opintoja pohtivia nuoria?
Oulussa voit opiskella ammattioppilaitoksessa, ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa.
Oululaiset oppilaitokset esittäytyvät.
Kysymyksiä voi esittää asiantuntijalle chatissa

klo 15.00-17.00
Ulkosuomalaisten toiveet ulkosuomalaisstrategialle
Paneelikeskustelu
Järjestäjä: sisäministeriö

klo 16.00-17.00
Kysy Siirtolaisuusinstituutin arkistonhoitajalta aineistoista ja sukututkimuksesta

klo 16.00‒17.00
Kulkurin opinto-ohjaaja tavattavissa
Järjestäjä: KVS

klo 17.00-18.00

• klo 17.00 Tositarinoita maailmalta -nuotiopiiri: Elina Puolison perässä ulkomaille, kokemustarina + keskustelua
  • klo 18.00 Tositarinoita maailmalta -nuotiopiiri: Sirun tarina Oman paikan ja identiteetin löytyminen uudessa asuinmaassa, kokemustarina + keskustelua

klo 17.00 – 18.00
USP nyt ja tulevaisuudessa.
Jaetaan kokemuksia, ajatuksia ja toiveita USP:stä vapaasti keskustellen Erätauko hengessä. Kaikki Suomi-kylään tulevat USP:n istunnon tarkkailijat ja edustajat ovat tervetulleita.

klo 17.15-18.45
Mummin ja ukin kanssa kielen kiemuroissa
Miten isovanhemmat voivat tukea suomen kielen säilymistä monikielisessä perheessä
Ulkosuomalaislapsen perheessä voi olla kaksi, kolme tai neljäkin kieltä. Millainen on isovanhemman rooli perheen rinnalla tukemassa lapsen kielen kehitystä? Miten isovanhempi voi välittää lapselle suomen kieltä silloin, kun ei eletä yhteistä arkea tai voida tavata fyysisesti? Aiheesta alustaa FT Pia Rämä-Ory Pariisin yliopistosta. Keskustelussa mukana puheenjohtaja, isovanhempi Ulla Holzer/SenioriFoorum Zürich, puheenjohtaja, isovanhempi Laura Tanttu-Moine/Pariisin Suomi-koulu ja Suomi-koulun opettaja Pia Wyser/Zürichin Suomi-koulu ja isovanhempi Esa Hämäläinen/Oulu.
Järjestää SenioriFoorum Zürich ja Zürichin Suomi-koulu

klo 17.45-18.00
Riksdagen erbjuder distansvisningen, som kan bokas här

klo 18.00-19.00
Kosmopoliittien elämäntarinat eli miten minusta tuli maailmankansalainen?
Keskustelua suomalaisuudesta ja maailmankansalaisuudesta.
Keskustelu tallennetaan tutkimuskäyttöön.

klo 18.00-19.00
Kunniakonsulina maailmalla. Esittelyssä Thessalonikin kunniakonsuli Marko Suomalainen.
Haastattelijana Suomi-Seura ry:n neuvoja Jenny Orphanou

klo 19.00-19.45
Riksdagen erbjuder distansvisningen, som kan bokas här

klo 18.00-20.00
Suomi-Seura ry:n jäsensihteeri Päivi Kukkakorpi tavattavissa chatissa.

klo 19.00-20.00
Tiedustele lakipalveluista
Järjestäjä Nikula Legal

klo 21.00-22.00
Webinaari; Vanhempien vaikuttavat valinnat – monikielisyyden tie käytännössä
Kokemuksia ja käytännön vinkkejä monikielisten lasten vanhemmilta.
Ulkosuomalaisten naisten verkosto Finnish Women Wordwide (FWW)