Suomi-kouluavustus

PERUSTIETOA SUOMI-KOULUAVUSTUKSESTA

Suomi-koulut voivat saada Suomesta toimintansa tueksi Suomi-kouluavustusta. Suomi-Seura ry jakaa avustukset Suomi-kouluille Opetushallituksen vuosittain myöntämästä määrärahasta. Suomi-kouluavustus myönnetään kerran vuodessa, lukuvuodeksi kerrallaan. Lukuvuoden 2023-24 avustushaku päättyi 15.10.2023. Avustusta haetaan Suomi-Seura ry:lta sähköisellä lomakkeella. Suomi-koulu ei voi kattaa kaikkia kulujaan Suomi-kouluavustuksella, vaan koululla tulee olla myös omaa varainhankintaa.

Avustukseen oikeutettu Suomi-koulu on vapaa-ajalla toimiva, täydentävää suomen kielen ja kulttuurin opetusta antava kielikoulu, jossa on vähintään kuusi 0-18 -vuotiasta oppilasta, vähintään kolmesta eri perheestä. Mukaan oppilasmäärään voi laskea oppilaan, joka on lukuvuoden alkaessa 18-vuotias.

Suomi-koulun ylläpitäjä voi olla esimerkiksi vanhempainyhdistys tai muu ulkosuomalaisyhteisö. Avustusta saavan Suomi-koulun tai sitä ylläpitävän yhteisön ei tarvitse olla rekisteröitynyt yhdistys Suomessa tai toimintamaassaan. Suomi-kouluavustusta ei myönnetä yritykselle tai yksityishenkilölle.

Avustuksen saamisen edellytyksenä on, että opetusta annetaan säännöllisesti ja Suomi-koulun laatiman toimintasuunnitelman mukaisesti. Suomi-kouluissa, joissa toimii vähintään kolme opetusryhmää, tulee olla johtoryhmä, johtokunta tai hallitus. Johtoryhmässä tulee minimissään olla nimettynä puheenjohtaja ja rahastonhoitaja.

Suomi-koulut voivat käyttää avustusta Suomi-koulun toiminnasta aiheutuviin kustannuksiin sekä Suomi-koulun toiminnan kehittämiseen.

Suomi-kouluavustus on harkinnanvarainen avustus. Koulukohtaisen avustuksen määrään vaikuttavat:

• Suomi-koulun oppilasmäärä. Suomi-koulu voi laskea oppilasmäärään mukaan kaikki 0-18 -vuotiaat oppilaat, joilla on riittävä yhteys Suomeen (Suomen kansalainen, Suomen kansalaisen jälkeläinen, sukujuuret Suomessa tai Suomessa asumisen aikana hankittu Suomi-koulun opetukseen osallistumiseksi riittävä kielitaito).
  • Suomi-koulun järjestämien oppituntien määrä
  • Suomi-koulun ulkopuoliselle taholle maksamat vuosittaiset vuokrakulut

Avustusta saanut Suomi-koulu on velvollinen toimittamaan Suomi-Seura ry:lle selvityksen avustuksen käytöstä sähköisellä lomakkeella. Lukuvuoden 2022-23 selvitys tehdään vielä avustusuudistusta edeltäneiden, avustuksen myöntöhetkellä voimassa olleiden avustuskriteerien ja käytön ehtojen mukaisesti. Linkki lukuvuoden 2022-23 selvityslomakkeelle löytyy tämän sivun alalaidasta. Lukuvuoden 2023-24 avustusten selvityslomake julkaistaan Suomi-Seura ry:lle kotisivuilla kevään 2024 aikana. Suomi-Seura ry:lla on tarvittaessa oikeus pyytää avustusta saaneen Suomi-koulun kirjapitoa nähtäväkseen.

Käsittelemme haku- ja tiliselvityslomakkeiden henkilötietoja Avustusten tietosuojaselosteen mukaisesti.

Sähköisen hakulomakkeen käyttöohje

Selvityslomake lukuvuodesta 2022-23

Selvitys on toimitettava Suomi-Seura ry:lle 30.9.2023 mennessä.

Selvitykseen tulee liittää:

• Toimintakertomus lukuvuodesta 2022-23
  • Tuloslaskelma ja tase lukuvuodelta 2022-23
  • Toiminnantarkastuskertomus lukuvuodelta 2022-23.

Lisätietoja: yhteisöpäällikkö Maarit Hyvärinen, maarit.hyvarinen@suomi-seura.fi, +358447109324