Osaajaväylä Suomeen – tukea paluumuuttoon

Päivitetty 31.5.2023

Paluumuuttaja tuo Suomelle merkittävää osaamispääomaa. Ulkomailla asuneen Suomen kansalaisen paluuta kotimaahan pidetään usein helppona. Sitä se ei kuitenkaan aina ole.

Paluumuuttoon liittyvät tutkimukset ja kyselyt paljastavat, että paluumuuttaja tarvitsee tukea erityisesti työllistymisessä ja kotiutumisessa. Myös mukana muuttavan ulkomaalaisen puolison sopeutumisessa ja kielen oppimisessa on omat haasteensa, eikä lapsillekaan siirtyminen suomalaiseen koulujärjestelmään ole aina ongelmatonta. Osa haluaisikin kokeilla Suomessa asumista ensin lyhyemmän ajan ennen varsinaista muuttopäätöstä, osa toivoisi voivansa asua ja työskennellä monipaikkaisesti.

Digi- ja etätyön avulla Suomen ulkopuolella asuvat henkilöt voivat tulevaisuudessa työskennellä yhä joustavammin suomalaisille työnantajille. Jopa neljä viidestä (82%) ulkosuomalaisesta voisi harkita työskentelyä Suomeen osin tai kokonaan etätyötä tehden. Selvä enemmistö (62%) olisi myös valmis matkustamaan ajoittain Suomeen työnantajan niin toivoessa. Tämä selviää E2 Tutkimuksen Kansainvälisten osaajien Suomi -tutkimushankkeen maaliskuussa 2023 julkaistusta loppuraportista. Hankeen kyselytutkimukseen vastasi 252 paluumuuttajaa ja 895 ulkosuomalaista 15.2-13.3.2022. Lisäksi haastateltiin 32 ulkosuomalaista ja paluumuuttajaa.

Osaajaväylä Suomeen -malli

Tilastokeskuksen (2021) mukaan vuonna 2021 suomalaisten paluumuutto oli poismuuttoa aktiivisempaa. Vuonna 2021 yli 7 100 Suomen kansalaista muutti ulkomailta Suomeen, kun taas lähes 6 700 kansalaista muutti maasta pois (Tilastokeskus, 2021). Vuonna 2022 maahanmuuttajien määrä oli mittaushistorian korkein, mutta Suomen kansalaisten nettomaahanmuutto kääntyi jälleen negatiiviseksi. Ulkomailta muutti Suomeen vuoden 2022 aikana 48 086 henkeä ja Suomesta ulkomaille 13 306 henkeä. Maahanmuuttoja oli 11 722 enemmän ja maastamuuttoja 153 vähemmän kuin edellisvuonna. Suomen kansalaisia maahanmuuttajista oli 7 398 ja maastamuuttajista 8 741. Suomen kansalaisten nettomaahanmuutto laski edellisvuosista melkein koronapandemiaa edeltävälle tasolle, maastamuuttajia oli 1343 henkilöä enemmän kuin maahanmuuttajia.

Ulkosuomalaisten osaajien houkutteleminen Suomeen vaatii tuoreen tutkimustiedon mukaan monikielisten, kansainvälisten perheiden kohdalla panostusta puolison työllistymiseen, perheenjäsenten kielenopiskelun ja arkielämän järjestelyihin.

Suomi-Seura ry:n Osaajaväylä Suomeen -mallin tavoitteena on:

• tukea sujuvaa paluumuuttoa neuvonnalla ja tiedotuksella,
  • nostaa ulkosuomalaisten osaajien tietotaidon arvostusta, kysyntää ja saatavuutta Suomessa,
  • ideoida keinoja, joiden avulla ulkosuomalaiset osaajat ja suomalaiset työnantajat voivat paremmin kohdata,
  • kannustaa osaamispääoman paluuta Suomeen ja
  • helpottaa paluumuuttajien kiinnittymistä suomalaiseen yhteiskuntaan.

Neuvontaa ja vertaistukea paluumuuttoon

Osaajaväylä Suomeen -malli rakentuu Suomi-Seura ry:n maailmanlaajuisen suomalaisverkoston ja sen ainutlaatuisen ulkosuomalaisuuden asiantuntijuuden perustalle. Seurassa on pitkä kokemus neuvontapalveluiden tuottamisesta maailmalla asuville ja sieltä palaaville suomalaisille. Suomi-Seura tekee paluumuuttotyönsä puitteissa aktiivista yhteistyötä valtionhallinnon, tutkimuslaitoksen, yritysten ja järjestöjen kanssa. Suomi-Seura edistää osaltaan ulkosuomalaisstrategiaan vuosille 2022–2026 kirjattua tavoitetta: ”paluumuuttaminen Suomeen on ulkosuomalaisille houkuttelevaa ja sujuvaa”.

Purjevene purjehtii sivutuulessa väylämerkin ohi.

Aikajana

EOJD European Online Job Days – Kansainväliset rekrytointitapahtumat

Osallistu syksyn virtuaalisiin rekrytointitapahtumiin. Tilaisuudet ovat maksuttomia.

1. Work In Lapland, 7.9.2023. Katso työnhakijoille tehty video Lapin tapahtumasta tästä.
  2. Work In Helsinki-Uusimaa region 4.10.2023.

Ensimmäinen tapahtuma tarjoaa tietoa eri alojen työmahdollisuuksista Lapin alueella, erityisesti talvella, ja toinen keskittyy Uudenmaan alueelle.

Ulkosuomalaisstrategian ensimmäinen seurantaseminaari 9.2.2023

Ulkosuomalaisstrategian seurantaseminaarissa 9.2.2023 nostettiin esiin paluumuuttoviestinnän kehitys sekä ulkomailla hankitun osaamisen tunnistaminen Suomen työmarkkinoilla.

Sisäministeriön blogista voi lukea lisää ulkosuomalaisstrategian seurantaseminaarista. Sivulta löytyy myös seminaarin tallenne.

Paluumuuttoaiheisia blogikirjoituksia
The International House offers guidance and organizes events in English
Are you moving to Finland and looking for information about housing, health care or education system etc. in English? Or are you already living in Finland and looking for places to meet new people? The International House organizes information sessions and networking events both in English and Finnish. They are active in four big Finnish cities: Helsinki, Tampere, Turku, and Joensuu.
Suomen kielen opiskelu / Improve your Finnish

Haluatko opiskella tai palauttaa mieleen suomen kieltä? Alla muutama sivusto, joista löytyy tietoa erilaisista suomen opiskelun vaihtoehdoista, kuten kursseista, sovelluksista tai muista materiaaleista.

Do you want to study or recall your knowledge of Finnish language? Here are a few websites where you can find information about different options (e.g. courses, applications or other materials) to study Finnish:

• Osaajaväylä Suomeen -mallin kehittäminen
  • Yhteistyössä mukana mm. Varsinais-Suomen TE-keskus, työ- ja elinkeinoministeriö, BusinessFinlandin Talent Boost-ohjelma, BusinessTurku ja BusinessOulu
  • Tilaisuudet, ml. studio PORE-kanavan paluumuuttokeskustelu
    Takaisin Suomeen? Paluumuuttajan tie työelämään 3.11.2020.

Suomalainen jäänsärkijä avaa väylää aurinoisessa pakkassäässä