Ohjeistusta koronavirusepidemian vuoksi Suomeen palaajalle

Julkaistu 24.3.2020

Suomalaisia ulkomaanmatkailijoita on kehotettu palaamaan Suomeen. Kuitenkin jos asut pysyvästi ulkomailla älä lähde palaamaan Suomeen vaan pysy nykyisessä asuinmaassasi.

Viranomaiset ovat asettaneet liikkumis- ja matkustusrajoituksia koronavirus-epidemia vuoksi. Seuraa televisiota ja uutisointia. Turvallisuudestasi ulkomailla vastaavat ensisijaisesti paikalliset viranomaiset.

Pysy rauhallisena, jotta pystyt toimimaan järkevästi. Seuraa viranomaisten ohjeita. Huolehdi henkilökohtaisesta hygieniastasi ja turvallisuudestasi. Käytä maskeja. Vältä sosiaalisia tilanteita face-to-face. Käytä nettiä, puhelinta, sähköpostia.

TÄRKEÄÄ: Jos palaat Suomeen, sinun tulee jäädä kahden viikon kotikaranteeniin.

Jos olet ulkomailla ja lentosi on peruttu:

  1. Ole yhteydessä lentoyhtiöön, jos olet hankkinut lipun lentoyhtiöstä.

Lentoyhtiöillä ei ole velvollisuutta poikkeuksellisissa odottamattomissa tilanteissa huolehtia asiakkaistaa. Lentoyhtiöillä on omat toimintalinjaukset kriisitilanteissa. Koska ruuhkaa on paljon, lentoyhtiöt pyytävät olemaan yhteydessä heihin vain, jos lentosi ajankohta olisi 48 tunnin sisällä.

Lennon peruuntuessa kannattaa seurata lentoyhtiön tiedotteita. Esim. Finnair hyväksyy lennon ajankohdan siirtämisen ilman kuluja marraskuun 2020 loppuun saakka, jos olet varannut matkan ennen 30.4.2020 ja jos paikkoja on saatavilla. Muutosoikeus ei koske kaikkia matkoja.

Lentoyhtiöllä ei ole velvollisuutta palauttaa rahoja, kun lennon peruutus johtuu viranomaisen määräyksestä.

  1. Ole yhteydessä matkanjärjestäjään, jos kyseessä on ryhmämatka.

Sairaustapauksessa matkanjärjestäjän on autettava matkustajaa muun muassa tietoja terveyspalveluista

  • paikallisviranomaisista ja konsulipalveluista
  • autettava matkustajaa tekemään vaihtoehtoisia matkajärjestelyjä
  • muuta asianmukaista apua.

Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu poikkeuksellisista olosuhteista kuten nyt oleva tilanne on. Matkanjärjestäjät pyrkivät kuitenkin auttamaan asiakkaitaan mahdollisuuksiensa mukaan.

  1. Tarkista vakuutuksen ehdot

Matkustaja vastaa ensisijaisesti itse poikkeuksellisten olosuhteiden aiheuttamista kustannuksista, kuten hotelliyöpymisistä ja lääkärissä käynnistä. Tarkista matka-vakuutuksen ehdot. Eri vakuutusyhtiöiden vakuutusehdot poikkeavat toisistaan. Jotkut vakuutukset korvaavat myös yllättävästä poikkeustilanteesta aiheutuneet kulut.

Suomen ulkoministeriön yhteystiedot

Jos lentoyhtiösi ei pysty järjestämään paluulentoa, harkitse jotain muuta vaihtoehtoa – toista lentoyhtiötä tai laivayhteyttä. Tässä sinun pitää olla aktiivinen.
Jos et löydä matkustustapaa takaisin kotimaahan, voit olla yhteydessä Suomen ulkoministeriöön: konsulipalvelut.um@formin.fi 
tai +358 9 1605 5555 (puhelut tallennetaan) tai paivystys.um@formin.fi

Suomen ulkoministeriölle kannattaa tehdä matkustusilmoitus, jotta viranomaiset tietävät missä olet: www.matkustusilmoitus.fi.

Ja kun olet palannut Suomeen, ilmoita siitä myös.

Luottolimiitti uhkaa loppua

Jos sinulla on pankkitunnuksesi mukanasi, yhteydenotto pankkiin voi olla hyvä idea. Pankin myöntävät nyt lyhennysvapaata lainoihin sekä lainaa kriisitilannetta varten. Ruuhkaa on, joten hakemus kannattaa tehdä sähköisen palvelun kautta.

Oleskelulupa on päättymässä

Jos viisumisi on voimassa vain 3 kuukautta ja uhkaa loppua ennen kuin pääset takaisin Suomeen. Viranomaistoimet ovat estäneet poistumisen, joten asia on heidän käsissään. Voit tehdä sähköisen palvelun kautta ilmoituksen /pyynnön jatkoajasta. Käsittelyssä on ruuhkaa. Viranomaiset ottavat kyllä huomioon poikkeustilanteen aiheuttaman häiriön. Kun matkustus on taas mahdollista, maasta tulisi poistua pikimmiten, jos jatko-oleskelulupaa ei ole.

Poikkeustilanne on aiheuttanut viivästystä asioiden käsittelyssä, joten älä hätäänny.

Sähköisen palvelun kautta myös lakimies voi hoitaa puolestasi lupa-asian.
Anne Nikula
lakitoimiston johtaja, varatuomari
+358503416562
anne@nikulalegal.fi
www.nikulalegal.fi