90 vuotta suomalaista seura- ja teatterielämää Torontossa!

Finnish Social Clubin ja Toronton Suomalaisen Teatterin 90-vuotishistoriikki on upeasti kuvitettu ja kirjoitettu kirja, joka antaa hyvän ajankuvan suomalaisten siirtolaisten elämästä ja järjestötoiminnasta aina ennen sotia nykypäivään asti. Kirja tuo esille kiinnostavia ja jopa huvittavia tarinoita siirtolaisten sopeutumisesta uuteen ymparistöön ja siitä kuinka nämä seurat antoivat heille identiteetin ja yhteenkuuluvaisuuden tunnetta sekä auttoivat heitä kandalaiseen yhteiskuntaan integroitumisessa. Suomalaisen kulttuurin ja tradition vaalimista ja jatkamista uusissa olosuhteissa pidettiin ensiarvoisen tärkeanä. Teatterilaisten lukuisat palkinnot ja saavutukset Kanadan monikulttuurisen teatterin piirissä tulevat hyvin esille tässä teoksessa.
Suomalaisten siirtolaisten historiaan ja nykyoloihin perehtynyt kirjoittaja Irina Ilmokari, itsekin jo pitkään Torontossa asunut siirtolainen, kertoo elävästi näistä vaiheista ja tuo mielenkiintoisia lukuelämyksiä ei ainoastaan seurojen jäsenille, mutta myös Suomessa asuville sukulaisille ja siirtolaisuuden tutkijoille. Kirja perustuu henkilökohtaisiin haastatteluihin ja seurojen arkistoista löydettyyn aineistoon. Tekstiä täydentävät lukuisat värivalokuvat ja lehtileikkeet seurojen eri vuosikymmeniltä. Kirja on englanninkielinen ja tulee pian Suomi-Seuran verkkokauppaan myytäväksi. Tiedustelut: irina9@sympatico.ca

Teksti: Irina Ilmokari Kuvat: Finnish-Canadian Social & Theatre Life -kirjan kansikuvat